sobota, 17 maja, 2025
8.4 C
Hel

Ostatni komercyjny żaglowiec

Ten wyjątkowo piękny czteromasztowy żaglowiec to windjammer Pamir – Ostatni komercyjny żaglowiec, który opłynął Przylądek Horn w 1949r. Pamir został zbudowany dla niemieckiej firmy żeglugowej F. Laeisz, która w swojej flocie posiadała kilka słynnych latających P-Linerów.


Pamir pływał jeszcze po drugiej wojnie światowej, choć był statkiem, który nie był w stanie konkurować z nowoczesnymi masowcami głównie w dziedzinie kosztów transportu. Konsorcjum żeglugowe, które nim w 1957r zarządzało nie było w stanie sfinansować potrzebnych napraw oraz zapewnić wystarczająco wyszkolonej załogi, co tylko pogłębiało problemy techniczne. W dniu 21 września 1957 Pamir trafił na huragan Carrie, który zatopił go w okolicach Azorów. Pomimo dziewięciodniowych poszukiwań z 86 osobowej załogi udało się uratować tylko czterech marynarzy i dwóch kadetów. Tragedia była tym większa, że zgodnie z relacją ocalałych większości załogi udało się opuścić tonącego windjammera i dotrzeć do łodzi. Ponieważ żaden z oficerów ani kapitan nie przeżył, przyczyny tej tragedii pozostały niejasne.


Historia tego, jak żaglowce F. Laeisz radziły sobie z Przylądkiem Horn to oddzielna opowieść związana w dużym stopniu z Robertem Hilgendorfem. Gdy Pamir wchodził do służby ten od 4 lat był już na emeryturze. Dlaczego warto o nim przy tej okazji wspominać? Bo ten kapitan to legenda Przylądka Horn. Pisałem już o nim jakiś czas temu tutaj

zdjęcia: główne pojawiło się na stronie Historyfeels, dwa kolejne ogólnodostępne źródła z internetu, bez wskazanych autorów, prawdopodobnie domena publiczna.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj

Popularne w tym tygodniu

USA nałożyły sankcje na statki dostarczające paliwo do Huti w Jemenie

Dowiedz się, jak USA nałożyło sankcje na statki dostarczające produkty naftowe do portów kontrolowanych przez Huti, ograniczając ich zasoby i wpływy.

Operacja Rough Rider: USA przeprowadza naloty w Jemenie

Szczegóły Operacji Rough Rider, kampanii USA przeciwko Huti w Jemenie, mającej na celu ochronę żeglugi na Morzu Czerwonym.

Chiński regulator ostrzega przed sprzedażą portów CK Hutchison za 23 miliardy dolarów

Poznaj skutki ostrzeżenia SAMR dla CK Hutchison dotyczące sprzedaży portów, w tym strategicznych lokalizacji przy Kanale Panamskim.

RWE Wstrzymuje Projekty Morskich Farm Wiatrowych w USA

Zaczynam się przyzwyczajać pomału do tego, że nowe oblicza...

Protest przeciwko transportom sprzętu wojskowego do Izraela w Maersk

Tysiące Marokańczyków wyszło w niedzielę na ulice Tangeru i...

Tematy

USA nałożyły sankcje na statki dostarczające paliwo do Huti w Jemenie

Dowiedz się, jak USA nałożyło sankcje na statki dostarczające produkty naftowe do portów kontrolowanych przez Huti, ograniczając ich zasoby i wpływy.

Operacja Rough Rider: USA przeprowadza naloty w Jemenie

Szczegóły Operacji Rough Rider, kampanii USA przeciwko Huti w Jemenie, mającej na celu ochronę żeglugi na Morzu Czerwonym.

Chiński regulator ostrzega przed sprzedażą portów CK Hutchison za 23 miliardy dolarów

Poznaj skutki ostrzeżenia SAMR dla CK Hutchison dotyczące sprzedaży portów, w tym strategicznych lokalizacji przy Kanale Panamskim.

RWE Wstrzymuje Projekty Morskich Farm Wiatrowych w USA

Zaczynam się przyzwyczajać pomału do tego, że nowe oblicza...

Protest przeciwko transportom sprzętu wojskowego do Izraela w Maersk

Tysiące Marokańczyków wyszło w niedzielę na ulice Tangeru i...

BYD wprowadza największy na świecie transportowiec samochodów

Do niedawna wszyscy się trochę nabijaliśmy z tych doświadczeń...

Kto słucha śpiewu wielorybów?

Kto słucha pieśni wielorybów? Okazuje się, że całkiem sporo...

Pierwszy na świecie pływający konwerter amoniaku na wodór wprowadzony do użytku

Odkryj rewolucyjną technologię konwertowania amoniaku na wodór na morzu, która może zmienić globalne dostawy czystej energii!

Related Articles

Popular Categories