Kolejna wiadomość na temat Jemenu i Huti w dniu dzisiejszym. Departament Skarbu USA a dokładniej Biuro Kontroli Aktywów Zagranicznych (OFAC) podjęło dziś decyzję o tym, by ograniczyć dostęp Huti do kluczowych zasobów. Oznacza to dokładnie sankcje na trzy statki wraz z ich zarejestrowanymi firmami żeglugowymi. Te podmioty zostały ukarane za dostarczanie rafinowanych produktów naftowych do portów kontrolowanych przez frakcję Huti w Jemenie. To działania odwetowe w odpowiedzi na ataki rakietowe i dronowe przeprowadzone przez Huti na komercyjne statki na Morzu Czerwonym.
Statki objęte sankcjami to zarejestrowany w San Marino Tulip BZ, zarejestrowany w Panamie Maisan oraz White Whale, również zarejestrowany pod banderą Panamy. Te statki zostały wybrany ze względu na ich rolę w transporcie gazu płynnego (LPG) i oleju opałowego do kontrolowanego przez Huti portu Ras Isa na Morzu Czerwonym.
Dostawy te miały miejsce już po wygaśnięciu Generalnej Licencji OFAC 25A (GL 25A) 4 kwietnia 2025 roku, która wcześniej zezwalała na rozładunek rafinowanych produktów naftowych na terenach kontrolowanych przez Huti. Po tym czasie wszelkie takie działania są uznawane za naruszenie sankcji USA. Departament Skarbu szczegółowo opisał, że Tulip BZ, zarządzany przez firmę Zaas Shipping & Trading Co, dostarczył LPG do Ras Isa i opuścił port sześć dni po tym terminie. Statek ten miał już wcześniej historię zaangażowania, transportując produkty petrochemiczne dla Korpusu Strażników Rewolucji Islamskiej (IRGC) w Iranie, pod swoją dawną nazwą, Gas Line.
Maisan, zarządzany przez Bagsak Shipping Inc, oraz White Whale, operowany przez Great Success Shipping, Co, również angażowały się w podobne działania. Maisan został zauważony podczas rozładunku oleju opałowego w Ras Isa i ma powiązania z eksportem rosyjskiej ropy naftowej i produktów naftowych od lutego 2023 roku. White Whale zakończył rozładunek oleju opałowego 17 kwietnia 2025 roku, prawie dwa tygodnie po wygaśnięciu licencji.
Wszystkie powiązane firmy — Zaas Shipping, Bagsak Shipping i Great Success Shipping — zostały objęte sankcjami na mocy Rozporządzenia Wykonawczego (E.O) 13224 za materialne wspieranie Huti.
Solą w oku administracji USA jest fakt, że Huti wykorzystują swoją kontrolę nad strategicznymi portami jemeńskimi na Morzu Czerwonym, takimi jak Hudajda, Al-Salif i Ras Isa. Pozwalając na wprowadzenie rafinowanych produktów naftowych, mogli sprzedawać je na czarnym rynku w Jemenie po wygórowanych cenach, finansując swoje działania wojskowe. Zgodnie z informacjami przedstawionymi przez administrację USA działania te powodują pogłębiające się niedobory dla zwykłych Jemeńczyków.
Aby dalej zwalczać unikanie sankcji i nielegalne działania, OFAC zaktualizowało swoje wytyczne dla branży żeglugowej 16 kwietnia 2025 roku. Obejmuje to zmianę dwóch generalnych licencji, z nową GL 26A wyraźnie zakazującą importu rafinowanych produktów naftowych przez jakikolwiek port lub lotnisko będący pod kontrolą Huti.
Źródło: Marine Insight
Tłumaczenie: własne