Chińska Administracja Państwowa ds. Regulacji Rynku (SAMR) wydała ostrzeżenie dla CK Hutchison Holdings Ltd z Hongkongu w związku z planowaną przez niego sprzedażą działu portów za 23 miliardy dolarów. Transakcja ta, obejmująca sprzedaż 43 zagranicznych portów do konsorcjum, na której czele znajduje się amerykańska firma inwestycyjna BlackRock, przyciągnęła znaczną uwagę rynku. Głównie ze względu na włączenie w tym pakiecie dwóch strategicznie położonych portów na obu końcach Kanału Panamskiego.
Nacisk chińskiego regulatora na dokładną analizę antymonopolową przed przystąpieniem do jakiejkolwiek części transakcji podkreśla złożoność i wrażliwość umowy, szczególnie w kontekście wywołanych nią napięć geopolitycznych. SAMR stanowczo oświadczył, że obejście tego procesu regulacyjnego mogłoby prowadzić do poważnych konsekwencji prawnych dla wszystkich zaangażowanych stron.
Głównym punktem kontrowersji w tej umowie jest potencjalne oddzielenie portów przy Kanale Panamskim. Ostatnie raporty, w tym artykuły w Wall Street Journal, sugerują, że trwają dyskusje na temat wyłączenia tych portów z transakcji.
Kanał Panamski, kluczowa arteria dla światowego handlu morskiego, był kontrolowany przez Stany Zjednoczone aż do przekazania go Panamie w 1999 roku. Strategiczne znaczenie kanału nadal jest podkreślane przez różne administracje USA, w tym przez prezydenta Donalda Trumpa, który wyraził chęć „odzyskania” kontroli nad kanałem. Porty objęte pytaniem są częścią spółki zależnej CK Hutchison, Panama Ports Company, które administracja amerykańska uważa za kluczowe zarówno dla celów wojskowych, jak i handlowych.
Z drugiej strony, Chiny postrzegają sprzedaż jako potencjalnie szkodliwą dla swoich interesów. Chińskie media państwowe krytykowały umowę, sugerując, że mogłaby ona zdradzić strategiczne cele Chin, zwłaszcza w kontekście ambitnej inicjatywy Pasa i Drogi, która ma na celu rozszerzenie wpływów Chin w globalnym handlu.
W odpowiedzi na pytania mediów o możliwość wyłączenia portów przy Kanale Panamskim z głównej umowy, SAMR wydał oświadczenie w zeszłą niedzielę ponownie podkreślając, że zamierza ten proces bardz dokładnie monitorować. Co więcej SAMR podkręslił, że każda próba przeprowadzenia transakcji bez odpowiedniej analizy antymonopolowej będzie skutkować odpowiedzialnością prawną dla zaangażowanych stron. Cokolwiek miałoby to znaczyć.
Transakcja dotyczy sprzedaży 80% udziałów w portfelu portów obejmującym 23 kraje, którego wartość wynosi 22,8 miliarda dolarów. Umowa, nawet bez portów przy Kanale Panamskim, nadal obejmowałaby kluczowe lokalizacje portowe w Europie, na Bliskim Wschodzie i w Azji, ale wyraźnie wyklucza porty w Hongkongu i Chinach kontynentalnych. CK Hutchison otrzymałby 19 miliardów dolarów w gotówce z transakcji. Ponadto, singapurska firma PSA International, która posiada pozostałe 20% udziałów w przedsiębiorstwie, również rozważa sprzedaż swojego udziału.
Potencjalne oddzielenie portów przy Kanale Panamskim od umowy głównej będzie wiązało się osobną umową dla tych portów. Wywołało to obawy co do prawnych i regulacyjnych komplikacji, które taki podział mógłby pociągnąć za sobą i który potencjalnie byłby w stanie znacząco opóźnić zatwierdzenie całego procesu sprzedaży.
Lau Siu-kai, konsultant w Chińskim Stowarzyszeniu Studiów nad Hongkongiem i Makau, również się wypowiedział, podkreślając, że Pekin nie poparłby żadnej umowy, która narusza chińskie prawa antymonopolowe lub szkodzi jego interesom narodowym. Jednocześnie, z drugiej strony stołu negocjacyjnego słychać otwarte wypowiedzi amerykańskich urzędników mówiących o tej transakcji jako „odzyskaniu” Kanału Panamskiego przez USA. Co więcej, Administracja Trumpa już oficjalnie powtarza, że oczekuje aby amerykańskie statki przepływały przez Kanał Panamski i Kanał Sueski bez płacenia żadnych opłat.
Pomimo kontrowersji i wyzwań, konsorcjum na którego czele znajduje się BlackRock pozostaje optymistyczne co do rozwiązania sporów dotyczących portów przy Kanale Panamskim, zachowując pozytywne nastawienie do finalizacji transakcji.
Źródło: Marine Insight
Tłumaczenie: własne