Ciekawostka z Japonii (podpatrzona na grupie Typy Broni, opublikowana przez tamtejszego Admina, p. Macieja Adamczyka).
Na zdjęciu poniżej widać jeden z japońskich lotniskowców, który opuszcza stocznię po modernizacji dostosowywującej go do przyjęcia samolotów F-35 B (wersja krótkiego startu i pionowego lądowania STOVL). Wcześniej okręt ten użytkowany był jako śmigłowcowiec, chociaż klasyfikowany był oficjalnie jako.. niszczyciel wielozadaniowy. To, że nie nazywa się tam tych okrętów lotniskowcami (航母 – kubo) nie wynika z uwarunkowań wojskowych, a bardziej ograniczeń prawnych związanych z konstytucją Japonii. Japonia nie może posiadać ofensywnych sił zbrojnych (a do takowych zaliczane są tam lotniskowce), oraz wyrzeka się stosowania wojny jako środka do rozwiązywania sporów (art. 9).
Sytuacja z nazewnictwem może niebawem ulec zmianie, bo japońskie władze od jakiegoś czasu starają się zmienić ten zapis lub przynajmniej obowiązującą interpretację konstytucji. Tym, co ogranicza te zapędy jest opinia publiczna, choć to także ulega sukcesywnie zmianie, głównie w obliczu rosnącej potęgi morskiej i zachowania Chin oraz tego, co dzieje się w Korei Północnej (wszak wszystkie próbowane przez Kima rakiety lądują w morzu lub latają nad wyspami japońskimi). W kontekście tych zmian oraz w celu przekonania większej części społeczeństwa do faktu posiadania armii (od 1954 do dziś na wojsko mówi się tam „siły samoobrony”) nakręcono tam nawet film 航母伊吹 (Lotniskowiec Ibuki). Trailerem do tego filmu pod postem podzielił się p. Rafał Kierkiewicz, można go zobaczyć tu: https://youtu.be/KUF0HwltZdI (dla mnie ciekawy – nie spodziewałem się, że japońska kinematografia kręci takie filmy).
Japonia posiada dzisiaj dwa okręty tej klasy (Izumo i Kaga). Oba o długości 248m i wyporności 27 tysięcy ton. Oprócz nich w roli śmigłowcowców pozostają jeszcze odrobinę starsze i zarazem mniejsze jednostki Hyūga i Ise (197m i 19 tysięcy ton wyporności każda). To zarówno flota bardzo nowoczesna i bardzo nowa. Najstarsze z powyższych okrętów weszły do służby w 2009r, a oba okręty klasy Izumo to konstrukcje, które rozpoczęły pracę w 2015r.