Co łączy Josepha Louisa Lambota ze strefą rozwoju gospodarczego i technologicznego Mawei, miasta Fuzhou w prowincji Fujian w Chinach? Łączy ich statek, a dokładniej jego specyficzna konstrukcja.
Pan Joseph Louis Lambot był ogrodnikiem, który jako pierwszy wpadł na pozornie szalony pomysł. W 1852r opatentował swój projekt na konstruowanie statków z betonu. Co więcej zbudował z niego niewielką łódź wiosłową, którą skutecznie udowodnił, że beton może być alternatywą dla podatnego na wilgoć drewna.
Statek, który widzisz na zdjęciach nosił nazwę Furuda i jest jedną z pokrętnych ścieżek jakimi podążał rozwój gospodarczy w Chinach. Statek ten zwodowano w 1970r w Mawei Shipbuilding i na swoje czasy był całkiem okazałą jednostką. 105,2m długości, 14,5 szerokości gwarantowały mu wyporność na poziomie 5773 ton. Sama jednostka była częścią krajowej misji badawczo-rozwojowej. Projekt tego typu jednostek finalnie zarzucono z powodu ogromnego zapotrzebowania na energię. By wprawić w ruch tak ciężki statek trzeba było ogromnego zespołu napędowego. To wpływało na ekonomię oraz możliwość wykorzystania statku jedynie na krótkich trasach.
Furudę po krótkim okresie pływania zacumowano w porcie. Z biegiem lat obszar portowy uległ zamuleniu i stał się lądem, a statek porzucono bez opieki. W międzyczasie w okolicy powstała specjalna strefa gospodarcza, gdzie urbaniści zaplanowali kolejne inwestycje nie przejmując się specjalnie tym, co znajdowało się na terenie. Tak to chiński betonowiec stał się odrobinę niezamierzonym elementem krajobrazu i zarazem świadkiem historii regionu.

Chciałoby się powiedzieć, że strasznie dziwni ci Chińczycy wespół z Panem Lambotem, ale to nie do końca prawda. Doświadczenia ze statkami z betonu prowadziło bardzo wiele krajów. Ślady tych projektów możesz znaleźć także w Polsce np. na jeziorze Dąbie, gdzie spoczywa wrak autorstwa Urlicha Finsterwalde, który tow czerwcu 1942r został szefem „Sonderausschuss Betonschiffbau”. Celem tej komórki w III Rzeszybyło stworzenie floty tankowców z betonu, czego ślady możemy dziś odnaleźć właśnie w tym miejscu.
