niedziela, 18 maja, 2025
8.4 C
Hel

Pierwszy na świecie pływający konwerter amoniaku na wodór wprowadzony do użytku

Wärtsilä Gas Solutions i Höegh Evi niedawno zakończyły rozwój pierwszego na świecie pływającego konwertera amoniaku na wodór. Ta przełomowa technologia, ogłoszona w kwietniu 2023 roku, ma zrewolucjonizować sposób produkcji i dostawy wodoru.

Projekt ten, będący częścią ambitnego programu Green Platform w Norwegii, nie tylko wpisuje się w cele kraju dotyczące czystej energii, ale także oferuje praktyczne i innowacyjne rozwiązanie dla produkcji wodoru na morzu. Pływający konwerter amoniaku jest zaprojektowany do wytwarzania wodoru z amoniaku w ilościach przemysłowych, który następnie może być bezproblemowo integrowany z siecią energetyczną z terminali offshore.

Konstrukcja systemu zawiera modułowe funkcje, co czyni go skalowalnym oraz możliwym do integracji z różnymi strukturami morskimi takimi jak jednostki magazynujące i regazyfikujące (FSRU) czy dedykowane pływające terminale wodorowe. System ma też bardzo wysokie zdolności przesyłowe do 210 000 ton wodoru rocznie. Ponadto, jednostka może być wyposażona w zbiorniki na amoniak o pojemności od 10 000 metrów sześciennych do 120 000 metrów sześciennych, co czyni system jeszcze bardziej skalowalnym.

Höegh Evi w swoich materiałach twierdzi, że pływająca technologia może pomóc odblokować globalne łańcuchy dostaw zielonego wodoru, zapewniając Europie niezawodne źródło czystej energii w ciągu najbliższej dekady. Z pewnością technologia ta stanowi znaczący postęp przy pokonywaniu wyzwań związanych z magazynowaniem i transportem wodoru. To także bardziej elastyczna oraz bardziej odporna infrastruktura energetyczna.

Projekt, którego znaczną część finansowania pochodziła ze środków publicznych, otrzymał około 5,9 miliona euro od rządu Norwegii w ramach inicjatywy Green Platform, co stanowiło prawie 50% całkowitego budżetu projektu. Budowa konwertera amoniaku została przeprowadzona w Norwegian Catapult Center w Stord co pokazuje też współpracę między różnymi sektorami.

Nad sukcesem projektu z Wärtsilä i Höegh Evi współpracowało kilka kluczowych organizacji, w tym Instytut Technologii Energetycznej (IFE), Uniwersytet Południowo-Wschodniej Norwegii, Sustainable Energy i BASF SE. Innovation Norway odegrało kluczową rolę w zarządzaniu przydziałem środków rządowych na projekt, podkreślając narodowe zaangażowanie w rozwój zielonej energii.

Inicjatywa ta ma szczególne znaczenie w kontekście strategii wodorowej Europy i planu REPower UE, który ma na celu do 2030 roku importowanie 10 milionów ton odnawialnego wodoru rocznie. W miarę ewolucji infrastruktury sieci wodorowej na kontynencie, pływające terminale importowe wyposażone w systemy krakingu amoniaku są gotowe do odegrania kluczowej roli w zaspokajaniu rosnącego zapotrzebowania i dostarczaniu energii dla branż, które są trudne do zdekarbonizowania. Wybór amoniaku jako nośnika wodoru jest strategiczny, biorąc pod uwagę jego efektywność w przechowywaniu w formie ciekłej w umiarkowanych warunkach oraz zdolność do transportu na długie dystanse. Po dostarczeniu amoniak jest przekształcany z powrotem w wodór za pomocą technologii krakingu, co czyni cały proces bardziej efektywnym i mniej zasobożernym.

Höegh Evi patrzy na tę technologię z dużym optymizmem szykując się do kolejnych projektów pływających terminali wodorowych w Europie z zamiarem rozpoczęcia ich działalności przed 2030 rokiem. Technologia wydaje się skalowalna, z dużym potencjałem oraz może mieć kluczową rolę w przejściu na bardziej zrównoważony i czysty krajobraz energetyczny w Europie.

Źródło: Marine Insight
Tłumaczenie: własne

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj

Popularne w tym tygodniu

USA nałożyły sankcje na statki dostarczające paliwo do Huti w Jemenie

Dowiedz się, jak USA nałożyło sankcje na statki dostarczające produkty naftowe do portów kontrolowanych przez Huti, ograniczając ich zasoby i wpływy.

Operacja Rough Rider: USA przeprowadza naloty w Jemenie

Szczegóły Operacji Rough Rider, kampanii USA przeciwko Huti w Jemenie, mającej na celu ochronę żeglugi na Morzu Czerwonym.

Chiński regulator ostrzega przed sprzedażą portów CK Hutchison za 23 miliardy dolarów

Poznaj skutki ostrzeżenia SAMR dla CK Hutchison dotyczące sprzedaży portów, w tym strategicznych lokalizacji przy Kanale Panamskim.

RWE Wstrzymuje Projekty Morskich Farm Wiatrowych w USA

Zaczynam się przyzwyczajać pomału do tego, że nowe oblicza...

Protest przeciwko transportom sprzętu wojskowego do Izraela w Maersk

Tysiące Marokańczyków wyszło w niedzielę na ulice Tangeru i...

Tematy

USA nałożyły sankcje na statki dostarczające paliwo do Huti w Jemenie

Dowiedz się, jak USA nałożyło sankcje na statki dostarczające produkty naftowe do portów kontrolowanych przez Huti, ograniczając ich zasoby i wpływy.

Operacja Rough Rider: USA przeprowadza naloty w Jemenie

Szczegóły Operacji Rough Rider, kampanii USA przeciwko Huti w Jemenie, mającej na celu ochronę żeglugi na Morzu Czerwonym.

Chiński regulator ostrzega przed sprzedażą portów CK Hutchison za 23 miliardy dolarów

Poznaj skutki ostrzeżenia SAMR dla CK Hutchison dotyczące sprzedaży portów, w tym strategicznych lokalizacji przy Kanale Panamskim.

RWE Wstrzymuje Projekty Morskich Farm Wiatrowych w USA

Zaczynam się przyzwyczajać pomału do tego, że nowe oblicza...

Protest przeciwko transportom sprzętu wojskowego do Izraela w Maersk

Tysiące Marokańczyków wyszło w niedzielę na ulice Tangeru i...

BYD wprowadza największy na świecie transportowiec samochodów

Do niedawna wszyscy się trochę nabijaliśmy z tych doświadczeń...

Kto słucha śpiewu wielorybów?

Kto słucha pieśni wielorybów? Okazuje się, że całkiem sporo...

Niepełnosprawny weteran i może.

Craig Wood, brytyjski weteran wojenny i zarazem niepełnosprawny, postanowił...

Related Articles

Popular Categories