niedziela, 25 maja, 2025
5.6 C
Hel

Piractwo morskie: Cieśnina Singapurska nowym epicentrum ataków

Według najnowszego raportu Międzynarodowego Biura Morskiego (International Maritime Bureau – IMB), w pierwszym kwartale 2025 roku znacznie wzrosła liczba przypadków piractwa i zbrojnych napaści na statki. Liczba incydentów zwiększyła się aż o 35% w porównaniu z analogicznym okresem ubiegłego roku. Szczególnie niepokojący wzrost dotyczy Cieśniny Singapurskiej, która stała się jednym z najbardziej zagrożonych rejonów żeglugi na świecie.

Alarmujący wzrost liczby incydentów

Od stycznia do marca 2025 roku zgłoszono łącznie 45 incydentów pirackich, w tym 37 przypadków wejścia na pokład statków, cztery porwania oraz cztery nieudane próby ataku. Tragiczne konsekwencje dotknęły również załogi – 37 marynarzy zostało wziętych jako zakładnicy, 13 osób porwano, dwie grożono, a jedna została ranna.

Cieśnina Singapurska odnotowała największy wzrost ataków – aż 27 incydentów w porównaniu do zaledwie siedmiu w analogicznym okresie 2024 roku. Dyrektor IMB, Michael Howlett, podkreśla, że sytuacja ta wymaga natychmiastowych działań w celu zapewnienia bezpieczeństwa żeglugi w tych strategicznych wodach.

Regiony zagrożone piractwem

Pomimo że Zatoka Gwinejska zanotowała historycznie niski poziom ataków, niedawne incydenty wskazują na ciągłe zagrożenie w tym regionie. Dwa oddzielne ataki doprowadziły do uprowadzenia 13 członków załóg, w tym 10 osób z tankowca przewożącego bitumin u wybrzeży Wysp Świętego Tomasza i Książęcej oraz trzech członków załogi kutra rybackiego na południe od Ghany.

Ponadto Somalia, znana z licznych aktów piractwa sprzed dekady, również odnotowała ponowne nasilenie pirackich działań. Od lutego do marca 2025 roku trzy statki zostały porwane, a 26 marynarzy wziętych jako zakładnicy. Na szczęście wszystkie jednostki oraz ich załogi zostały później uwolnione.

Zalecenia IMB dla armatorów

Międzynarodowe Biuro Morskie zaleca wszystkim statkom przemierzającym obszary wysokiego ryzyka rygorystyczne stosowanie się do aktualnych Wytycznych Najlepszych Praktyk Zarządzania (Best Management Practices – BMP). Obejmują one wzmocnioną obserwację, wprowadzenie dodatkowych zabezpieczeń fizycznych oraz ścisłą współpracę z lokalnymi służbami bezpieczeństwa.

Pomimo tego, że z problemem piractwa morskiego zmagamy się już od wielu lat nadal pozostaje ono wyzwaniem dla międzynarodowego handlu i bezpieczeństwa marynarzy. Wzrost ataków w tak kluczowych punktach tranzytowych jak Cieśnina Singapurska to zagrożenie dla globalnego transportu morskiego. Czy spowoduje ono intensyfikację międzynarodowych działań ochronnych oraz ścisłej współpracy między państwami i sektorem morskim czas pokaże, chociaż osobiście pozostaję w tej kwestii sceptyczny.

Źródło: International Maritime Bureau (IMB), gCaptain

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj

Popularne w tym tygodniu

USA nałożyły sankcje na statki dostarczające paliwo do Huti w Jemenie

Dowiedz się, jak USA nałożyło sankcje na statki dostarczające produkty naftowe do portów kontrolowanych przez Huti, ograniczając ich zasoby i wpływy.

Operacja Rough Rider: USA przeprowadza naloty w Jemenie

Szczegóły Operacji Rough Rider, kampanii USA przeciwko Huti w Jemenie, mającej na celu ochronę żeglugi na Morzu Czerwonym.

Chiński regulator ostrzega przed sprzedażą portów CK Hutchison za 23 miliardy dolarów

Poznaj skutki ostrzeżenia SAMR dla CK Hutchison dotyczące sprzedaży portów, w tym strategicznych lokalizacji przy Kanale Panamskim.

RWE Wstrzymuje Projekty Morskich Farm Wiatrowych w USA

Zaczynam się przyzwyczajać pomału do tego, że nowe oblicza...

Protest przeciwko transportom sprzętu wojskowego do Izraela w Maersk

Tysiące Marokańczyków wyszło w niedzielę na ulice Tangeru i...

Tematy

USA nałożyły sankcje na statki dostarczające paliwo do Huti w Jemenie

Dowiedz się, jak USA nałożyło sankcje na statki dostarczające produkty naftowe do portów kontrolowanych przez Huti, ograniczając ich zasoby i wpływy.

Operacja Rough Rider: USA przeprowadza naloty w Jemenie

Szczegóły Operacji Rough Rider, kampanii USA przeciwko Huti w Jemenie, mającej na celu ochronę żeglugi na Morzu Czerwonym.

Chiński regulator ostrzega przed sprzedażą portów CK Hutchison za 23 miliardy dolarów

Poznaj skutki ostrzeżenia SAMR dla CK Hutchison dotyczące sprzedaży portów, w tym strategicznych lokalizacji przy Kanale Panamskim.

RWE Wstrzymuje Projekty Morskich Farm Wiatrowych w USA

Zaczynam się przyzwyczajać pomału do tego, że nowe oblicza...

Protest przeciwko transportom sprzętu wojskowego do Izraela w Maersk

Tysiące Marokańczyków wyszło w niedzielę na ulice Tangeru i...

BYD wprowadza największy na świecie transportowiec samochodów

Do niedawna wszyscy się trochę nabijaliśmy z tych doświadczeń...

Kto słucha śpiewu wielorybów?

Kto słucha pieśni wielorybów? Okazuje się, że całkiem sporo...

Pierwszy na świecie pływający konwerter amoniaku na wodór wprowadzony do użytku

Odkryj rewolucyjną technologię konwertowania amoniaku na wodór na morzu, która może zmienić globalne dostawy czystej energii!

Related Articles

Popular Categories