Według najnowszego raportu Międzynarodowego Biura Morskiego (International Maritime Bureau – IMB), w pierwszym kwartale 2025 roku znacznie wzrosła liczba przypadków piractwa i zbrojnych napaści na statki. Liczba incydentów zwiększyła się aż o 35% w porównaniu z analogicznym okresem ubiegłego roku. Szczególnie niepokojący wzrost dotyczy Cieśniny Singapurskiej, która stała się jednym z najbardziej zagrożonych rejonów żeglugi na świecie.
Alarmujący wzrost liczby incydentów
Od stycznia do marca 2025 roku zgłoszono łącznie 45 incydentów pirackich, w tym 37 przypadków wejścia na pokład statków, cztery porwania oraz cztery nieudane próby ataku. Tragiczne konsekwencje dotknęły również załogi – 37 marynarzy zostało wziętych jako zakładnicy, 13 osób porwano, dwie grożono, a jedna została ranna.
Cieśnina Singapurska odnotowała największy wzrost ataków – aż 27 incydentów w porównaniu do zaledwie siedmiu w analogicznym okresie 2024 roku. Dyrektor IMB, Michael Howlett, podkreśla, że sytuacja ta wymaga natychmiastowych działań w celu zapewnienia bezpieczeństwa żeglugi w tych strategicznych wodach.
Regiony zagrożone piractwem
Pomimo że Zatoka Gwinejska zanotowała historycznie niski poziom ataków, niedawne incydenty wskazują na ciągłe zagrożenie w tym regionie. Dwa oddzielne ataki doprowadziły do uprowadzenia 13 członków załóg, w tym 10 osób z tankowca przewożącego bitumin u wybrzeży Wysp Świętego Tomasza i Książęcej oraz trzech członków załogi kutra rybackiego na południe od Ghany.
Ponadto Somalia, znana z licznych aktów piractwa sprzed dekady, również odnotowała ponowne nasilenie pirackich działań. Od lutego do marca 2025 roku trzy statki zostały porwane, a 26 marynarzy wziętych jako zakładnicy. Na szczęście wszystkie jednostki oraz ich załogi zostały później uwolnione.
Zalecenia IMB dla armatorów
Międzynarodowe Biuro Morskie zaleca wszystkim statkom przemierzającym obszary wysokiego ryzyka rygorystyczne stosowanie się do aktualnych Wytycznych Najlepszych Praktyk Zarządzania (Best Management Practices – BMP). Obejmują one wzmocnioną obserwację, wprowadzenie dodatkowych zabezpieczeń fizycznych oraz ścisłą współpracę z lokalnymi służbami bezpieczeństwa.
Pomimo tego, że z problemem piractwa morskiego zmagamy się już od wielu lat nadal pozostaje ono wyzwaniem dla międzynarodowego handlu i bezpieczeństwa marynarzy. Wzrost ataków w tak kluczowych punktach tranzytowych jak Cieśnina Singapurska to zagrożenie dla globalnego transportu morskiego. Czy spowoduje ono intensyfikację międzynarodowych działań ochronnych oraz ścisłej współpracy między państwami i sektorem morskim czas pokaże, chociaż osobiście pozostaję w tej kwestii sceptyczny.
Źródło: International Maritime Bureau (IMB), gCaptain