niedziela, 18 maja, 2025
8.4 C
Hel

Protest przeciwko transportom sprzętu wojskowego do Izraela w Maersk

Tysiące Marokańczyków wyszło w niedzielę na ulice Tangeru i Casablanki, protestując przeciwko planowanemu przybyciu statku towarowego Maersk. Według doniesień statek ten miał przewozić części do amerykańskich myśliwców Izraela.

Protest w Tangerze zaczął się gdy ponad 1000 protestujących zebrało się w różnych miejscach, rozpoczynając marsz około godziny 16:30 czasu lokalnego z okolic Pałacu Iberia w centrum miasta. To miejsce oddalone jest około 20 minut spacerem od portu. Protestujący trzymali transparenty i skandowali hasła takie jak „Lud domaga się zakazu dla tego statku” oraz „Żadnej broni ludobójczej w marokańskich wodach”, domagając się odmowy przyjęcia jednostki do portu.

Protest był skierowany przeciwko statkowi Maersk Detroit, który – jak twierdzą aktywiści – przewoził części do myśliwców F-35 ze Stanów Zjednoczonych do Izraela. Według raportów Declassified UK, ładunek pochodził z zakładów US Air Force Plant 4 w Fort Worth i miał być transportowany do izraelskiego portu w Hajfie w okresie między 5 kwietnia a 1 maja. Oczekiwano, że przesyłka zostanie przeładowana w porcie Tangier Med z którego inny statek Maerska, Maersk Nexoe odbierze go gdy tylko dotrze do miejsca docelowego. Maersk Detroit miał zawinąć do portu Tangier Med w poniedziałek we wczesnych godzinach porannych.

Chociaż ten przemysłowy kompleks portowy znajduje się prawie godzinę drogi od centrum miasta, demonstranci zdecydowali się na protest właśnie w centrum Tangeru. Marokańscy dokerzy oraz grupy wspierające sprawę palestyńską wydali osobne oświadczenia, twierdząc, że ładunek zawierał części do myśliwców F-35 przeznaczone dla Izraela.

Znany aktywista i założyciel marokańskiego ruchu BDS (Bojkot, Wycofanie Inwestycji i Sankcje), Sion Assidon, powiedział, że jego grupa wysłała do rządu list ostrzegający przed ładunkiem, ale obawy te zostały zignorowane. Protestujący wyrażali również gniew wobec rządów zagranicznych, zwłaszcza Stanów Zjednoczonych i Francji, oskarżając je o wspieranie Izraela w trwającej wojnie w Gazie. Marsz przeszedł obok ambasady Francji w Tangerze, gdzie Assidon skrytykował Francję za represje wobec ruchów propalestyńskich i oskarżył ją o kontynuowanie polityki represji z czasów kolonialnych.

Marsz przerodził się w konfrontację, gdy władze zablokowały protestującym przejście w pobliżu Amerykańskiej Legacji — zabytkowego budynku, który kiedyś pełnił funkcję ambasady USA. Gdy policja przekierowała demonstrantów w wąskie alejki medyny w Tangerze, napięcie wzrosło, a niektórzy protestujący oskarżyli służby o celowe zamykanie ich w ograniczonych przestrzeniach. Później doszło do starć, gdy niektórzy próbowali przełamać policyjne kordony, zwłaszcza w pobliżu portu miejskiego Tangeru. Obszar medyny był zamknięty przez cztery godziny podczas protestu.

Podobny protest odbył się po drugiej stronie Cieśniny Gibraltarskiej, w Algeciras w Hiszpanii, zorganizowany przez grupę Cádiz for Palestine. Potępili oni domniemany udział Maerska i wezwali hiszpańskie władze do zablokowania podejrzanych transportów broni do Izraela w portach takich jak Algeciras, Walencja i Barcelona. W rzeczywistości Hiszpania już wcześniej, w zeszłym roku, odmówiła dostępu do portu statkowi Maersk z powodu podobnych obaw. Hiszpania także uznała w ostatnim czasie państwowość Palestyny oraz bardzo ostro krytykowała rząd Izraela w kontekście ludobójstwa w Gazie.

Maersk zaprzeczył, jakoby transportował broń lub amunicję do Izraela. Firma przyznała, że posiada kontrakt z rządem USA i czasami przewozi sprzęt wojskowy w ramach współpracy amerykańsko-izraelskiej, ale zapewniła, że ta konkretna przesyłka nie była przeznaczona dla Izraela. Zamiast tego Maersk oświadczył, że ładunek był przeznaczony dla innych członków międzynarodowego programu myśliwców F-35. Z kolei marokańska CGT (Generalna Unia Dokerów i Pracowników Portowych Zatoki Fos) potwierdziła w oświadczeniu, że wszystkie kontenery na pokładzie Maersk Nexoe zostały sprawdzone i nie wykryto żadnych oznak przewożenia broni ani części do myśliwców.

Marokański portal Yabiladi również poinformował, że inspekcje nie wykazały obecności takich przedmiotów na statku. Mimo tych zaprzeczeń, protestujący w Tangerze i Casablance pozostali nieugięci w przekonaniu, że marokańskie porty nie powinny być wykorzystywane do wspierania operacji ludobójczych w Gazie. Wysoki rangą członek największej islamskiej organizacji Maroka, Al-Adl Wal Ihsane, Hassan Bennajeh, powiedział, że zawijanie takich statków narusza suwerenność Maroka i ignoruje wolę jego obywateli. Protestujący ponownie wezwali rząd do zerwania stosunków dyplomatycznych z Izraelem, które zostały nawiązane w 2020 roku w ramach Porozumień Abrahama, wynegocjowanych przez USA. Chociaż Maroko wezwało do trwałego zawieszenia broni w Gazie i potępiło przemoc, jego władze nie rozmawiały publicznie o zakończeniu umowy.

Od czasu rozpoczęcia wojny Izraela w Gazie, wywołanej atakiem Hamasu z 7 października 2023 roku, w którym zginęło 1218 Izraelczyków oraz ponad 42 tys. Palestyńczyków, w tym ponad 13,3 tys. dzieci. Przyjmuje się także, że ponad 97 tys. Palestyńczyków zostało rannych. Oszacowana ilość bomb zrzucona przez Izrael na palestyńskich bojowników przekroczyła łączną ilość bomb w tonach zrzuconych na Londyn, Berlin i Drezno w ciągu całej II wojny światowej. Izrael stosuje także głód jako metodę walki z Palestyńczykami, ale to już na oddzielny artykuł obejmujący całościowo historię tego ludobójstwa.  

Źródło: Marine Insight, The New Arab, RFI

Tłumaczenie: własne

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj

Popularne w tym tygodniu

USA nałożyły sankcje na statki dostarczające paliwo do Huti w Jemenie

Dowiedz się, jak USA nałożyło sankcje na statki dostarczające produkty naftowe do portów kontrolowanych przez Huti, ograniczając ich zasoby i wpływy.

Operacja Rough Rider: USA przeprowadza naloty w Jemenie

Szczegóły Operacji Rough Rider, kampanii USA przeciwko Huti w Jemenie, mającej na celu ochronę żeglugi na Morzu Czerwonym.

Chiński regulator ostrzega przed sprzedażą portów CK Hutchison za 23 miliardy dolarów

Poznaj skutki ostrzeżenia SAMR dla CK Hutchison dotyczące sprzedaży portów, w tym strategicznych lokalizacji przy Kanale Panamskim.

RWE Wstrzymuje Projekty Morskich Farm Wiatrowych w USA

Zaczynam się przyzwyczajać pomału do tego, że nowe oblicza...

BYD wprowadza największy na świecie transportowiec samochodów

Do niedawna wszyscy się trochę nabijaliśmy z tych doświadczeń...

Tematy

USA nałożyły sankcje na statki dostarczające paliwo do Huti w Jemenie

Dowiedz się, jak USA nałożyło sankcje na statki dostarczające produkty naftowe do portów kontrolowanych przez Huti, ograniczając ich zasoby i wpływy.

Operacja Rough Rider: USA przeprowadza naloty w Jemenie

Szczegóły Operacji Rough Rider, kampanii USA przeciwko Huti w Jemenie, mającej na celu ochronę żeglugi na Morzu Czerwonym.

Chiński regulator ostrzega przed sprzedażą portów CK Hutchison za 23 miliardy dolarów

Poznaj skutki ostrzeżenia SAMR dla CK Hutchison dotyczące sprzedaży portów, w tym strategicznych lokalizacji przy Kanale Panamskim.

RWE Wstrzymuje Projekty Morskich Farm Wiatrowych w USA

Zaczynam się przyzwyczajać pomału do tego, że nowe oblicza...

BYD wprowadza największy na świecie transportowiec samochodów

Do niedawna wszyscy się trochę nabijaliśmy z tych doświadczeń...

Kto słucha śpiewu wielorybów?

Kto słucha pieśni wielorybów? Okazuje się, że całkiem sporo...

Pierwszy na świecie pływający konwerter amoniaku na wodór wprowadzony do użytku

Odkryj rewolucyjną technologię konwertowania amoniaku na wodór na morzu, która może zmienić globalne dostawy czystej energii!

Niepełnosprawny weteran i może.

Craig Wood, brytyjski weteran wojenny i zarazem niepełnosprawny, postanowił...

Related Articles

Popular Categories