niedziela, 25 maja, 2025
6.8 C
Hel

Katastrofa w West Loch – Pearl Harbor, 21 maja 1944 roku

Historię Pearl Harbour, wielkiego triumfu Floty Japońskiej oraz upokorzenia marynarki wojennej USA zna prawie każdy, ale sama wyspa po tym zdarzeniu znika jakoś z horyzontu zdarzeń. Mało kto wie, że to nie jedyna wstydliwa katastrofa, jaka miała tam miejsce podczas II Wojny Światowej.


Tło wydarzeń
W niedzielne popołudnie 21 maja 1944 roku w zachodniej części Pearl Harbor (West Loch) znajdowały się 34 okręty przygotowujące się do Operacji „Forager”, czyli inwazji na Wyspy Mariańskie. Większość z nich stanowiły okręty desantowe czołgów (LST – Landing Ship, Tank). Było ich 29, ustawionych burta w burtę w kilku grupach, w większości już załadowanych zaopatrzeniem, paliwem i amunicją.

Około godziny 15:08 doszło do eksplozji na pokładzie LST-353. Wybuch ten uruchomił łańcuchową reakcję detonacji i rozprzestrzeniającego się pożaru wśród zgrupowanych okrętów. W ciągu kilku kolejnych godzin sześć okrętów LST zatonęło, a dwa następne zostały poważnie uszkodzone, co wykluczyło ich udział w operacji na Marianach. Zniszczeniu uległy także trzy okręty desantowe czołgów (LCT – Landing Craft, Tank) oraz 17 amfibii gąsienicowych LVT. W pewnym momencie ponad 200 ludzi zostało wyrzuconych wybuchem do wody, a niektóre pożary gaszono przez ponad dobę.

Widok z góry na płonący kadłub USS LST-480 w zatoce West Loch w Pearl Harbor, 22 maja 1944 r.

Utajnienie katastrofy
Marynarka wojenna Stanów Zjednoczonych wprowadziła ścisłą cenzurę informacji na temat tego wydarzenia, aby uniemożliwić siłom japońskim uzyskanie wiadomości o faktycznych stratach (mimo iż kłęby dymu były widoczne z wielu miejsc w Pearl Harbor). W konsekwencji liczba ofiar nigdy nie została w pełni zweryfikowana, a raporty zawierają rozbieżne dane. Oficjalne dane US Navy mówią o 163 zabitych i 396 rannych, jednak nie uwzględniają one w pełni strat wśród Marines i cywilnych robotników portowych (Army stevedores). Według różnych źródeł wśród Korpusu Piechoty Morskiej (USMC) zginęło od 80 do nawet 299 żołnierzy. Nie istnieją też spójne dane o ofiarach wśród pracowników portu zatrudnionych przez armię lądową (US Army).

Przyczyny eksplozji
Rada Śledcza (Naval Board of Inquiry) nie była w stanie ustalić dokładnej przyczyny katastrofy. Według oficjalnej wersji najprawdopodobniej doszło do niekontrolowanego wybuchu pocisku moździerzowego na LST-353, który eksplodował na skutek upadku lub zaprószenia ognia przez opary benzyny. Moździerze były w trakcie rozładunku z LCT przewożonego na pokładzie LST-353. Niektórzy świadkowie wspominali, że niedoświadczeni pracownicy portowi (stevedores) kilkakrotnie upuścili skrzynie z amunicją, choć w tamtym momencie nie doszło do detonacji. Paliwo o wysokiej liczbie oktanowej składowane na pokładzie, w tym pojemniki otwarte w celu nasączania i konserwacji broni przed słoną wodą, dodatkowo zwiększało ryzyko pożaru i eksplozji.

Cisza po tragedii
Strach przed rozgłosem w mediach i chęć zachowania tajemnicy przed Japończykami stały się powodem utajnienia tragedii w West Loch na długie lata. Oficjalne publikacje i komunikaty prasowe w ogóle nie wspominały o katastrofie lub traktowały o niej w sposób bardzo ogólnikowy. Nie dziwi to, wszak Operacja „Forager” była kluczowa dla zdobycia strategicznej przewagi na Pacyfiku. Inwazja na Wyspy Mariańskie (w tym Guam, Saipan i Tinian) otworzyła drogę do dalszych nalotów na Japonię. Katastrofa w West Loch pozbawiła aliantów osiągniętej gotowości i wydłużyła czas przygotowań do operacji.

Współcześnie znaczna część uwagi dotyczącej Pearl Harbor skupia się na ataku z 7 grudnia 1941 roku. Katastrofa w West Loch, choć dramatyczna, nie jest równie szeroko znana. Wielu historyków uważa, że ściśle przestrzegana tajemnica wojskowa przyczyniła się do marginalizacji tego tematu w powszechnej świadomości. Dopiero w 1960 roku część dokumentów została odtajniona, co umożliwiło badaczom rozpoczęcie dokładnej analizy wydarzeń. W 1995 roku odbyły się uroczystości upamiętniające ofiary West Loch. Lokalne organizacje hawajskie oraz przedstawiciele weteranów zaczęli podkreślać znaczenie tego incydentu w kontekście całości działań wojennych na Pacyfiku.

Obecnie istnieje w Pearl Harbor miejsce pamięci związane z katastrofą, choć nie tak rozbudowane i popularne jak USS Arizona Memorial.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj

Popularne w tym tygodniu

USA nałożyły sankcje na statki dostarczające paliwo do Huti w Jemenie

Dowiedz się, jak USA nałożyło sankcje na statki dostarczające produkty naftowe do portów kontrolowanych przez Huti, ograniczając ich zasoby i wpływy.

Operacja Rough Rider: USA przeprowadza naloty w Jemenie

Szczegóły Operacji Rough Rider, kampanii USA przeciwko Huti w Jemenie, mającej na celu ochronę żeglugi na Morzu Czerwonym.

Chiński regulator ostrzega przed sprzedażą portów CK Hutchison za 23 miliardy dolarów

Poznaj skutki ostrzeżenia SAMR dla CK Hutchison dotyczące sprzedaży portów, w tym strategicznych lokalizacji przy Kanale Panamskim.

RWE Wstrzymuje Projekty Morskich Farm Wiatrowych w USA

Zaczynam się przyzwyczajać pomału do tego, że nowe oblicza...

Protest przeciwko transportom sprzętu wojskowego do Izraela w Maersk

Tysiące Marokańczyków wyszło w niedzielę na ulice Tangeru i...

Tematy

USA nałożyły sankcje na statki dostarczające paliwo do Huti w Jemenie

Dowiedz się, jak USA nałożyło sankcje na statki dostarczające produkty naftowe do portów kontrolowanych przez Huti, ograniczając ich zasoby i wpływy.

Operacja Rough Rider: USA przeprowadza naloty w Jemenie

Szczegóły Operacji Rough Rider, kampanii USA przeciwko Huti w Jemenie, mającej na celu ochronę żeglugi na Morzu Czerwonym.

Chiński regulator ostrzega przed sprzedażą portów CK Hutchison za 23 miliardy dolarów

Poznaj skutki ostrzeżenia SAMR dla CK Hutchison dotyczące sprzedaży portów, w tym strategicznych lokalizacji przy Kanale Panamskim.

RWE Wstrzymuje Projekty Morskich Farm Wiatrowych w USA

Zaczynam się przyzwyczajać pomału do tego, że nowe oblicza...

Protest przeciwko transportom sprzętu wojskowego do Izraela w Maersk

Tysiące Marokańczyków wyszło w niedzielę na ulice Tangeru i...

BYD wprowadza największy na świecie transportowiec samochodów

Do niedawna wszyscy się trochę nabijaliśmy z tych doświadczeń...

Kto słucha śpiewu wielorybów?

Kto słucha pieśni wielorybów? Okazuje się, że całkiem sporo...

Pierwszy na świecie pływający konwerter amoniaku na wodór wprowadzony do użytku

Odkryj rewolucyjną technologię konwertowania amoniaku na wodór na morzu, która może zmienić globalne dostawy czystej energii!

Related Articles

Popular Categories