niedziela, 25 maja, 2025
5.6 C
Hel

Ostatnia droga rezerwy II kategorii

Tym razem coś od sąsiadów z facebooka, a dokładniej z grupy „Typy Broni”. Maciej Adamczyk podzielił się tam zdjęciami dwóch okrętów podwodnych, które udawały się w swój ostatni rejs, czyli do stoczni na złomowanie. Oba okręty to projekt 671RMT/RTMK (NATO: Victor III) – dość przełomowe konstrukcje jeżeli chodzi o broń podwodną w Układzie Warszawskim (choć bardziej wypadałoby napisać radziecką i później rosyjską broń podwodną, bo ZSRR był naturalnie jedynym użytkownikiem tych okrętów).

Project 671 to myśliwskie okręty podwodne drugiej generacji, przeznaczone do zwalczania okrętów podwodnych przeciwnika (SSKN – Hunter Killer Submarine, Nuclear). Konstrukcja powstała na przełomie lat 60. i 70. XX wieku. Architektura okrętowa oparta była na zmodyfikowanym kroplowym kadłubie typu Albacore z, po raz pierwszy w ZSRR, zastosowanym jednośrubowym układem napędowym. Taka struktura okrętu, wraz z zastosowanym układem energetycznym z dwoma reaktorami i turbiną parową mocy 31 000 KM, umożliwiała rozwinięcie prędkości do 33 węzłów w zanurzeniu. Zastosowanie po raz pierwszy w Związku Radzieckim stali o zwiększonej ciągliwości umożliwiło zwiększenie zanurzenia testowego do 400 metrów (czyli o 1/3 głębiej w stosunku do poprzedniej generacji okrętów). Dyrektor wywiadu marynarki wojennej USA powiedział swego czasu, że „od pojawienia się typu Victor III, Sowieci ustawicznie redukowali technologiczne zapóźnienie ich najnowszych okrętów podwodnych. Postęp w wyciszaniu, rozwoju ich sonarów oraz obróbce sygnału, zredukowały przewagę akustyczną Zachodnich jednostek SSN”. To bezapelacyjnie konstrukcja, która otworzyła Rosjanom drogę do okrętów III generacji.

Ogółem w stoczniach radzieckich zbudowano 48 okrętów wszystkich wersji projektu 671, które w większości zakończyły służbę do połowy lat 90. XX wieku. Ta porastająca okręty na zdjęciach warstwa brudu to najprawdopodobniej najlepszy papierek lakmusowy tego, co Rosjanie rozumieją pod pojęciem „rezerwy 2 kategorii”, bo do takowej trafiła reszta nie zezłomowanych okrętów tej konstrukcji. Radość z tego jednak niewielka – w miejscu tych okrętów pojawił się cały szereg jednostek prezentujących dużo większe możliwości w stosunku do swoich poprzedników.

Dla mnie najbardziej nurtująca była zawsze ta gondola znajdująca się nad sterem, chociaż rozwiązanie zagadki okazało się prozaicznie proste – to holowany sonar, którego umiejscowienie w tym punkcie było najbardziej logiczne.

Więcej o okrętach tego typu można przeczytać tutaj – to przedruk artykułu, który ukazał się w czasopiśmie Okręty Wojenne. Serdecznie polecam, bo i detali opisanych tam jest znacznie więcej.

Fot: Witalij Ankow, Jurij Malczew

źródło: Typy Broni / Maciej Adamczyk

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj

Popularne w tym tygodniu

USA nałożyły sankcje na statki dostarczające paliwo do Huti w Jemenie

Dowiedz się, jak USA nałożyło sankcje na statki dostarczające produkty naftowe do portów kontrolowanych przez Huti, ograniczając ich zasoby i wpływy.

Operacja Rough Rider: USA przeprowadza naloty w Jemenie

Szczegóły Operacji Rough Rider, kampanii USA przeciwko Huti w Jemenie, mającej na celu ochronę żeglugi na Morzu Czerwonym.

Chiński regulator ostrzega przed sprzedażą portów CK Hutchison za 23 miliardy dolarów

Poznaj skutki ostrzeżenia SAMR dla CK Hutchison dotyczące sprzedaży portów, w tym strategicznych lokalizacji przy Kanale Panamskim.

RWE Wstrzymuje Projekty Morskich Farm Wiatrowych w USA

Zaczynam się przyzwyczajać pomału do tego, że nowe oblicza...

Protest przeciwko transportom sprzętu wojskowego do Izraela w Maersk

Tysiące Marokańczyków wyszło w niedzielę na ulice Tangeru i...

Tematy

USA nałożyły sankcje na statki dostarczające paliwo do Huti w Jemenie

Dowiedz się, jak USA nałożyło sankcje na statki dostarczające produkty naftowe do portów kontrolowanych przez Huti, ograniczając ich zasoby i wpływy.

Operacja Rough Rider: USA przeprowadza naloty w Jemenie

Szczegóły Operacji Rough Rider, kampanii USA przeciwko Huti w Jemenie, mającej na celu ochronę żeglugi na Morzu Czerwonym.

Chiński regulator ostrzega przed sprzedażą portów CK Hutchison za 23 miliardy dolarów

Poznaj skutki ostrzeżenia SAMR dla CK Hutchison dotyczące sprzedaży portów, w tym strategicznych lokalizacji przy Kanale Panamskim.

RWE Wstrzymuje Projekty Morskich Farm Wiatrowych w USA

Zaczynam się przyzwyczajać pomału do tego, że nowe oblicza...

Protest przeciwko transportom sprzętu wojskowego do Izraela w Maersk

Tysiące Marokańczyków wyszło w niedzielę na ulice Tangeru i...

BYD wprowadza największy na świecie transportowiec samochodów

Do niedawna wszyscy się trochę nabijaliśmy z tych doświadczeń...

Kto słucha śpiewu wielorybów?

Kto słucha pieśni wielorybów? Okazuje się, że całkiem sporo...

Pierwszy na świecie pływający konwerter amoniaku na wodór wprowadzony do użytku

Odkryj rewolucyjną technologię konwertowania amoniaku na wodór na morzu, która może zmienić globalne dostawy czystej energii!

Related Articles

Popular Categories