niedziela, 25 maja, 2025
6.8 C
Hel

Nonkonformistyczny CONFORM


Słowo konformizm wzięło się od łacińskiego conformo, które znaczy dokładnie tyle co „nadaję kształt”. Używamy go, gdy mamy do czynienia z kimś, kto zmienia swoje zachowanie na skutek wpływu innych ludzi. Podporządkowuje się wartościom, poglądom, zasadom i normom postępowania, które są mu narzucane przez otoczenie. Tym bardziej zaskakuje ten projekt, który szedł w poprzek wszystkich reguł i poglądów, które na pojęcie okrętów podwodnych wytworzyliśmy od czasów Pana Drzewieckiego.  

CONFORM (nazwa wzięła się od zbitki słów Concept Formulation) był nazwą programu, który w latach 60 XX wieku miał na celu opracowanie zaawansowanego okrętu podwodnego o napędzie atomowym, który integrowałby najnowocześniejsze technologie tamtego okresu. Projekt zakładał rezygnację z tradycyjnej kiosku, co miało na celu zmniejszenie oporu hydrodynamicznego, zwiększenie prędkości podwodnej oraz redukcję hałasu podczas ruchu okrętu. Zamiast tego planowano zastosowanie wysuwanego masztu nawigacyjnego do użytku na powierzchni. Peryskopy i mostek nawigacyjny miały być montowane na zawiasach, co pozwalałoby na ich schowanie w kadłubie, zwiększając tym samym wytrzymałość kadłuba ciśnieniowego.

Konstrukcja miała wykorzystywać stal HY-130, co umożliwiłoby osiągnięcie głębokości testowej ponad 600 metrów. Jednak ze względu na trudności technologiczne związane z obróbką tej stali, rozważano również użycie stali HY-100. Napęd miał opierać się na dwóch reaktorach o naturalnej cyrkulacji, eliminując potrzebę stosowania pomp obiegowych, co znacząco zmniejszałoby emisję hałasu. Dzięki tym rozwiązaniom okręt miał osiągać prędkość ponad 30 węzłów, będąc jednocześnie cichszym i bardziej zwrotnym niż wcześniejsze konstrukcje.

Dodatkowo planowano wprowadzenie zaawansowanej automatyzacji systemów pokładowych, co pozwoliłoby na zmniejszenie liczebności załogi i zwiększenie przestrzeni na uzbrojenie oraz sensory. Ostatecznie program CONFORM został zarzucony na rzecz tańszych okrętów podwodnych typu Los Angeles, głównie z powodu wysokich kosztów, wyzwań technologicznych oraz sporów politycznych, które targały Stanami Zjednoczonymi w tamtym czasie. W sumie nadal targają. Ten okres spokoju w historii Stanów Zjednoczonych jaki znamy z ostatnich 30 lat był raczej wyjątkiem w historii tego niewątpliwie wielkiego kraju, ale o tym piszę na innej stronie.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj

Popularne w tym tygodniu

USA nałożyły sankcje na statki dostarczające paliwo do Huti w Jemenie

Dowiedz się, jak USA nałożyło sankcje na statki dostarczające produkty naftowe do portów kontrolowanych przez Huti, ograniczając ich zasoby i wpływy.

Operacja Rough Rider: USA przeprowadza naloty w Jemenie

Szczegóły Operacji Rough Rider, kampanii USA przeciwko Huti w Jemenie, mającej na celu ochronę żeglugi na Morzu Czerwonym.

Chiński regulator ostrzega przed sprzedażą portów CK Hutchison za 23 miliardy dolarów

Poznaj skutki ostrzeżenia SAMR dla CK Hutchison dotyczące sprzedaży portów, w tym strategicznych lokalizacji przy Kanale Panamskim.

RWE Wstrzymuje Projekty Morskich Farm Wiatrowych w USA

Zaczynam się przyzwyczajać pomału do tego, że nowe oblicza...

Protest przeciwko transportom sprzętu wojskowego do Izraela w Maersk

Tysiące Marokańczyków wyszło w niedzielę na ulice Tangeru i...

Tematy

USA nałożyły sankcje na statki dostarczające paliwo do Huti w Jemenie

Dowiedz się, jak USA nałożyło sankcje na statki dostarczające produkty naftowe do portów kontrolowanych przez Huti, ograniczając ich zasoby i wpływy.

Operacja Rough Rider: USA przeprowadza naloty w Jemenie

Szczegóły Operacji Rough Rider, kampanii USA przeciwko Huti w Jemenie, mającej na celu ochronę żeglugi na Morzu Czerwonym.

Chiński regulator ostrzega przed sprzedażą portów CK Hutchison za 23 miliardy dolarów

Poznaj skutki ostrzeżenia SAMR dla CK Hutchison dotyczące sprzedaży portów, w tym strategicznych lokalizacji przy Kanale Panamskim.

RWE Wstrzymuje Projekty Morskich Farm Wiatrowych w USA

Zaczynam się przyzwyczajać pomału do tego, że nowe oblicza...

Protest przeciwko transportom sprzętu wojskowego do Izraela w Maersk

Tysiące Marokańczyków wyszło w niedzielę na ulice Tangeru i...

BYD wprowadza największy na świecie transportowiec samochodów

Do niedawna wszyscy się trochę nabijaliśmy z tych doświadczeń...

Kto słucha śpiewu wielorybów?

Kto słucha pieśni wielorybów? Okazuje się, że całkiem sporo...

Pierwszy na świecie pływający konwerter amoniaku na wodór wprowadzony do użytku

Odkryj rewolucyjną technologię konwertowania amoniaku na wodór na morzu, która może zmienić globalne dostawy czystej energii!

Related Articles

Popular Categories

Poprzedni artykuł
Następny artykuł