Wprowadzone w tym tygodniu przez przewoźników podwyżki stawek typu FAK (Freight All Kinds – stawki obejmujące wszystkie rodzaje ładunków) na trasach Azja–Europa pozwoliły na zatrzymanie serii spadków cen frachtu, trwającej nieprzerwanie przez ostatnie trzynaście tygodni.
Wszystkie główne indeksy monitorujące ceny spotowe odnotowały w tym tygodniu umiarkowany wzrost. Przykładowo, trasa z Szanghaju do Rotterdamu według indeksu Drewry’s World Container Index (WCI) zanotowała wzrost o 2% w porównaniu z poprzednim tygodniem, osiągając wartość 2636 dolarów za kontener 40-stopowy. Trasa Szanghaj–Genua utrzymała się na stabilnym poziomie 3745 dolarów za 40ft.
Podobne tendencje odnotowano także na innych indeksach. Trasa Far East–North Europe według indeksu Xeneta’s XSI wzrosła o niecały 1%, do poziomu 2733 dolarów za 40ft, natomiast Freightos Baltic Index wykazał wzrost o 1%, osiągając 2973 dolarów za 40ft na trasie Azja–Północna Europa oraz 4177 dolarów za 40ft na trasie Azja–Morze Śródziemne.
Warto zaznaczyć, że obecne poziomy cenowe są nadal wyraźnie niższe od oczekiwanej przez przewoźników stawki FAK wynoszącej około 4100 dolarów za 40ft, planowanej do wprowadzenia od 1 marca. Niemniej jednak zatrzymanie ciągłych spadków cen może być sygnałem stabilizacji rynku.
Zarządzanie zdolnościami przewozowymi kluczem do przyszłości stawek
Długotrwałość tego trendu będzie silnie uzależniona od strategii przewoźników w zakresie zarządzania zdolnościami przewozowymi. Jak zauważył Lars Jensen z firmy analitycznej Vespucci Maritime podczas konferencji S&P Global TPM25 w Long Beach, przewoźnicy obecnie koncentrują się na uruchomieniu nowych sieci logistycznych, co sprawia, że ograniczanie liczby rejsów (blank sailings) jest mniej efektywne niż dotychczas.
W najbliższych miesiącach spodziewane są jednak zauważalne zmiany w dostępnych zdolnościach przewozowych. Według danych analitycznych serwisu eeSea, bazującego na planowanych harmonogramach firmy MSC, od maja do czerwca 2025 r. średnia miesięczna zdolność przewozowa na trasach do Europy Północnej spadnie o 17% (z ok. 432 tys. TEU do 358 tys. TEU miesięcznie), natomiast na trasach do portów śródziemnomorskich wzrośnie aż o 25% (z 268 tys. do 356 tys. TEU).
Spadki stawek na trasach Azja–Ameryka Północna
Inaczej wygląda sytuacja na szlakach transpacyficznych, gdzie ceny spotowe kontynuują spadki ósmy tydzień z rzędu. Według Drewry’s World Container Index, na trasie Szanghaj–Los Angeles odnotowano 9-procentowy spadek tydzień do tygodnia (do 3166 dolarów za 40ft), natomiast trasa Szanghaj–Nowy Jork spadła o 6%, osiągając poziom 4320 dolarów za 40ft.
Stabilizacja na szlakach transatlantyckich
Na trasach transatlantyckich sytuacja cenowa pozostaje od około miesiąca stabilna, wahając się między 2350 a 2400 dolarów za 40ft. Jednak przewoźnicy już planują podwyżki. Przykładowo, MSC ogłosiło podwyżkę stawek FAK na trasie Antwerpia–Nowy Jork do poziomu 7000 dolarów za 40ft od 2 kwietnia 2025 r., podczas gdy CMA CGM planuje wprowadzenie nowej stawki 3026 dolarów za 40ft na trasie Rotterdam–Nowy Jork od 1 kwietnia. Hapag-Lloyd zapowiedział natomiast wprowadzenie dodatkowej opłaty sezonowej (Peak Season Surcharge) wynoszącej 750 dolarów za 40ft od 5 kwietnia na wszystkie przesyłki z Morza Śródziemnego do USA, Kanady i Meksyku.
Obecna sytuacja pokazuje, że pomimo chwilowej stabilizacji, przewoźnicy nadal zmagają się z wyzwaniami w postaci dynamicznych zmian na globalnym rynku. Na horyzoncie pojawiają się już perturbacje związane z wojną celna prowadzoną przez USA, a to przełoży się z pewnością na zarządzanie podażą zdolności przewozowej oraz umiejętność reagowania na zmiany popytu.
Źródła opracowania:
- Drewry’s World Container Index
- Xeneta Shipping Index
- Freightos Baltic Index
- The Loadstar
- eeSea Maritime Analysis
- gCaptain