niedziela, 25 maja, 2025
6.8 C
Hel

Kanada buduje nowoczesny lodołamacz polarny – pierwszy od ponad 60 lat

Seaspan Shipyards z siedzibą w North Vancouver zdobył prestiżowy kontrakt na budowę nowoczesnego, ciężkiego lodołamacza polarnego dla Kanadyjskiej Straży Przybrzeżnej (Canadian Coast Guard – CCG). Jednostka ta będzie pierwszym kanadyjskim lodołamaczem polarnym od ponad 60 lat i zostanie zbudowana w stoczni Vancouver Shipyards, należącej do Seaspan.

Nowoczesna jednostka Polar Class 2

Lodołamacz, którego budowa rozpocznie się w kwietniu 2025 roku, będzie należał do wyjątkowej grupy jednostek klasy Polar Class 2. Statki tej klasy mogą operować przez cały rok w ekstremalnych warunkach arktycznych, przy temperaturach spadających nawet do -50°C. Długość nowego statku wyniesie 158 metrów, a szerokość – 28 metrów.

Jednostka zostanie wyposażona w ponad 40 MW zainstalowanej mocy oraz zaawansowany system napędowy typu azymutalnego, specjalnie zaprojektowany do działania w lodzie. Na pokładzie znajdą się nowoczesne laboratoria badawcze, specjalny basen („moon pool”) do wypuszczania urządzeń badawczych, a także infrastruktura do obsługi helikopterów oraz możliwość operowania bezzałogowymi statkami powietrznymi (RPAS).

Strategiczne znaczenie projektu

„Podpisanie dzisiejszego kontraktu to kolejny krok w realizacji wizji Narodowej Strategii Budowy Statków (National Shipbuilding Strategy – NSS), zakładającej budowę statków dla Kanady, w Kanadzie i przez Kanadyjczyków” – podkreślił John McCarthy, prezes Seaspan Shipyards.

Według minister rybołówstwa, oceanów i Straży Przybrzeżnej Kanady, Diane Lebouthillier, nowy lodołamacz będzie mógł operować przez cały rok na dalekiej północy, wzmacniając kanadyjską suwerenność na terenach arktycznych oraz zapewniając kluczowe usługi dla społeczności północnych.

Wzmocnienie kanadyjskiej gospodarki i przemysłu stoczniowego

Projekt będzie istotnym impulsem ekonomicznym – zatrudnienie przy budowie statku znajdzie ponad 1000 lokalnych stoczniowców, a w łańcuchu dostaw uczestniczyć będzie ponad 800 kanadyjskich przedsiębiorstw. Analiza ekonomiczna Deloitte wskazuje, że w latach 2012–2023 działalność Seaspan Shipyards przyczyniła się do wzrostu kanadyjskiego PKB o 5,7 mld dolarów kanadyjskich i wspierała ponad 7000 miejsc pracy rocznie.

Faza projektowa jednostki została zakończona w 2024 roku, a Seaspan współpracował przy tym projekcie z fińskimi firmami specjalizującymi się w konstrukcjach arktycznych. Dzięki modernizacji stoczni, w którą firma zainwestowała ponad 200 mln CAD, Seaspan Shipyards stał się jednym z najbardziej zaawansowanych ośrodków stoczniowych w Ameryce Północnej.

Kontekst strategiczny dla Kanady

Nowy lodołamacz będzie siódmą jednostką zaprojektowaną i zbudowaną przez Seaspan w ramach NSS i piątą jednostką klasy polarnej przeznaczoną dla CCG. Statek spełni wiele funkcji, od wspierania badań naukowych, przez ochronę środowiska, po zabezpieczenie interesów narodowych Kanady w regionach arktycznych.

Kanada, inwestując w ten projekt, wzmacnia swoją zdolność do efektywnego reagowania na rosnące wyzwania w Arktyce, w tym zmiany klimatyczne, zwiększoną aktywność innych państw oraz potrzebę stałej obecności na tych strategicznie ważnych akwenach.

Budowa ciężkiego lodołamacza polarnego przez Seaspan Shipyards to ważny krok dla kanadyjskiej strategii morskiej. Realizacja tego ambitnego projektu nie tylko wzmacnia bezpieczeństwo i zdolności operacyjne Kanadyjskiej Straży Przybrzeżnej, ale także stanowi znaczący impuls ekonomiczny, stymulując rozwój rodzimego przemysłu stoczniowego oraz szerokiej sieci kanadyjskich przedsiębiorstw.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj

Popularne w tym tygodniu

USA nałożyły sankcje na statki dostarczające paliwo do Huti w Jemenie

Dowiedz się, jak USA nałożyło sankcje na statki dostarczające produkty naftowe do portów kontrolowanych przez Huti, ograniczając ich zasoby i wpływy.

Operacja Rough Rider: USA przeprowadza naloty w Jemenie

Szczegóły Operacji Rough Rider, kampanii USA przeciwko Huti w Jemenie, mającej na celu ochronę żeglugi na Morzu Czerwonym.

Chiński regulator ostrzega przed sprzedażą portów CK Hutchison za 23 miliardy dolarów

Poznaj skutki ostrzeżenia SAMR dla CK Hutchison dotyczące sprzedaży portów, w tym strategicznych lokalizacji przy Kanale Panamskim.

RWE Wstrzymuje Projekty Morskich Farm Wiatrowych w USA

Zaczynam się przyzwyczajać pomału do tego, że nowe oblicza...

Protest przeciwko transportom sprzętu wojskowego do Izraela w Maersk

Tysiące Marokańczyków wyszło w niedzielę na ulice Tangeru i...

Tematy

USA nałożyły sankcje na statki dostarczające paliwo do Huti w Jemenie

Dowiedz się, jak USA nałożyło sankcje na statki dostarczające produkty naftowe do portów kontrolowanych przez Huti, ograniczając ich zasoby i wpływy.

Operacja Rough Rider: USA przeprowadza naloty w Jemenie

Szczegóły Operacji Rough Rider, kampanii USA przeciwko Huti w Jemenie, mającej na celu ochronę żeglugi na Morzu Czerwonym.

Chiński regulator ostrzega przed sprzedażą portów CK Hutchison za 23 miliardy dolarów

Poznaj skutki ostrzeżenia SAMR dla CK Hutchison dotyczące sprzedaży portów, w tym strategicznych lokalizacji przy Kanale Panamskim.

RWE Wstrzymuje Projekty Morskich Farm Wiatrowych w USA

Zaczynam się przyzwyczajać pomału do tego, że nowe oblicza...

Protest przeciwko transportom sprzętu wojskowego do Izraela w Maersk

Tysiące Marokańczyków wyszło w niedzielę na ulice Tangeru i...

BYD wprowadza największy na świecie transportowiec samochodów

Do niedawna wszyscy się trochę nabijaliśmy z tych doświadczeń...

Kto słucha śpiewu wielorybów?

Kto słucha pieśni wielorybów? Okazuje się, że całkiem sporo...

Pierwszy na świecie pływający konwerter amoniaku na wodór wprowadzony do użytku

Odkryj rewolucyjną technologię konwertowania amoniaku na wodór na morzu, która może zmienić globalne dostawy czystej energii!

Related Articles

Popular Categories