sobota, 17 maja, 2025
8.4 C
Hel

Rosja gromadzi flotylle statków LNG na wodach Arktyki

Rosja gromadzi flotyllę gazowców LNG w Arktyce w odpowiedzi na nadchodzący zakaz przeładunków w Unii Europejskiej, który wejdzie w życie w marcu 2025 roku. Zakaz ten uniemożliwi rosyjskim statkom korzystanie z terminali eksportowych UE, zmuszając kraj do poszukiwania alternatywnych metod, takich jak transfery z statku na statek (STS).

Obecnie specjalistyczne statki klasy lodowej Arc7 przewożą LNG z projektu Yamal przez pokryte lodem wody do terminali w Europie, skąd gaz jest rutynowo reeksportowany na inne rynki. W 2024 roku około 2,6 mln ton rosyjskiego LNG przeszło przez UE w ten sposób. Aby zastąpić tę zdolność terminali, potrzebne będzie około 35-40 transferów STS.

Dane z systemu AIS pokazują, że ponad pół tuzina gazowców LNG krąży między Murmańskiem a Nową Ziemią, pokonując łącznie dziesiątki tysięcy mil morskich od początku roku. Flotylla ta obejmuje zarówno wcześniej objęte sankcjami statki z tzw. „floty cieni”, jak i jednostki nieobjęte obecnie sankcjami USA czy Europy. Wszystkie te statki należą do serii „North”, zbudowanej przez południowokoreańską firmę Hanwha Ocean. Wśród nich są: North Mountain, North Air, North Way, North Sky, North Moon, North Ocean i North Light.

Pierwsze cztery jednostki weszły do służby w 2024 roku i były przeznaczone do obsługi projektu Arctic LNG 2. Departament Stanu USA szybko objął je sankcjami w sierpniu 2024 roku, a ich właściciel, White Fox Ship Management, również został zablokowany.

Kolejne trzy statki – North Moon, North Ocean i North Light – zmierzają w kierunku wód arktycznych po dostarczeniu pod koniec 2024 roku, a czwarty, North Valley, ma dołączyć przed końcem marca.

Projekt Yamal LNG polega na ograniczonej liczbie transferów STS, łącznie około tuzina rocznie. Aktywność w miejscu transferu w pobliżu wyspy Kildin wzrosła w ostatnich miesiącach. North Moon odebrał swój pierwszy ładunek w ostatni weekend, a inne statki z serii North prawdopodobnie pójdą w jego ślady. Nie jest jasne, czy Novatek, większościowy właściciel projektu, zdecyduje się na użycie już objętych sankcjami statków do transportu LNG z nieobjętego dotąd sankcjami zakładu Yamal.

Administracja Bidena była zdeterminowana, aby nie pozwolić Rosji na rozszerzenie jej zdolności transportowych, nakładając sankcje na ponad tuzin gazowców LNG, w tym pierwsze cztery jednostki z serii North. W późniejszych rundach sankcji zablokowano również pierwszy gazowiec Arc7 z Yamal, Christophe de Margerie. Nie jest jasne, czy te działania będą kontynuowane pod administracją Trumpa, czy też Rosja będzie mogła odbudować swoją flotę LNG.

Oprócz jednostek z serii North, liczne inne gazowce LNG z „floty cieni” lub objęte sankcjami pozostają rozproszone na całym świecie. Pioneer, Nova Energy i East Energy nadal przebywają w lub w pobliżu Zatoki Nachodka na rosyjskim Dalekim Wschodzie po odebraniu ładunku z Arctic LNG 2 latem tego roku. Inne statki, w tym objęte sankcjami Mulan i La Perouse, od tygodni cumują w pobliżu północnego krańca Kanału Sueskiego i u wybrzeży Omanu.

informacje na podstawie gCaptain

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj

Popularne w tym tygodniu

USA nałożyły sankcje na statki dostarczające paliwo do Huti w Jemenie

Dowiedz się, jak USA nałożyło sankcje na statki dostarczające produkty naftowe do portów kontrolowanych przez Huti, ograniczając ich zasoby i wpływy.

Operacja Rough Rider: USA przeprowadza naloty w Jemenie

Szczegóły Operacji Rough Rider, kampanii USA przeciwko Huti w Jemenie, mającej na celu ochronę żeglugi na Morzu Czerwonym.

Chiński regulator ostrzega przed sprzedażą portów CK Hutchison za 23 miliardy dolarów

Poznaj skutki ostrzeżenia SAMR dla CK Hutchison dotyczące sprzedaży portów, w tym strategicznych lokalizacji przy Kanale Panamskim.

RWE Wstrzymuje Projekty Morskich Farm Wiatrowych w USA

Zaczynam się przyzwyczajać pomału do tego, że nowe oblicza...

Protest przeciwko transportom sprzętu wojskowego do Izraela w Maersk

Tysiące Marokańczyków wyszło w niedzielę na ulice Tangeru i...

Tematy

USA nałożyły sankcje na statki dostarczające paliwo do Huti w Jemenie

Dowiedz się, jak USA nałożyło sankcje na statki dostarczające produkty naftowe do portów kontrolowanych przez Huti, ograniczając ich zasoby i wpływy.

Operacja Rough Rider: USA przeprowadza naloty w Jemenie

Szczegóły Operacji Rough Rider, kampanii USA przeciwko Huti w Jemenie, mającej na celu ochronę żeglugi na Morzu Czerwonym.

Chiński regulator ostrzega przed sprzedażą portów CK Hutchison za 23 miliardy dolarów

Poznaj skutki ostrzeżenia SAMR dla CK Hutchison dotyczące sprzedaży portów, w tym strategicznych lokalizacji przy Kanale Panamskim.

RWE Wstrzymuje Projekty Morskich Farm Wiatrowych w USA

Zaczynam się przyzwyczajać pomału do tego, że nowe oblicza...

Protest przeciwko transportom sprzętu wojskowego do Izraela w Maersk

Tysiące Marokańczyków wyszło w niedzielę na ulice Tangeru i...

BYD wprowadza największy na świecie transportowiec samochodów

Do niedawna wszyscy się trochę nabijaliśmy z tych doświadczeń...

Kto słucha śpiewu wielorybów?

Kto słucha pieśni wielorybów? Okazuje się, że całkiem sporo...

Pierwszy na świecie pływający konwerter amoniaku na wodór wprowadzony do użytku

Odkryj rewolucyjną technologię konwertowania amoniaku na wodór na morzu, która może zmienić globalne dostawy czystej energii!

Related Articles

Popular Categories