niedziela, 18 maja, 2025
8.4 C
Hel

Nowe opłaty wprowadzone przez Trumpa na chińskie statki

Administracja prezydenta Donalda Trumpa planuje wprowadzenie znaczących opłat dla statków obsługiwanych lub zbudowanych przez chińskie firmy. Według nowej propozycji każdy statek, który spełnia te kryteria i zawinie do amerykańskiego portu, miałby ponosić dodatkową opłatę wynoszącą co najmniej milion dolarów.

Cele i potencjalne konsekwencje propozycji

Głównym celem nowego planu Trumpa jest ukaranie chińskich operatorów statków, a tym samym pobudzenie rozwoju krajowego przemysłu stoczniowego w USA. Jednak według ekspertów, takich jak Peter Sand z platformy analitycznej Xeneta, nowa opłata znacząco zwiększy koszty działalności największych globalnych firm żeglugowych.

Największymi poszkodowanymi będą firmy chińskie, takie jak Cosco Shipping Holdings, których floty są niemal całkowicie zbudowane w chińskich stoczniach. Dodatkowo, duże światowe koncerny żeglugowe, takie jak MSC Mediterranean Shipping Co. i A.P. Moller-Maersk A/S, również zostaną dotknięte nowymi opłatami. Obecnie około jedna czwarta flot tych firm jest produkowana w Chinach, ale ich nowe zamówienia na statki są w większości realizowane przez chińskie stocznie – ponad 90% nowych jednostek MSC i ponad 70% Maerska jest budowanych w Chinach.

Pomimo rosnących obaw, firmy żeglugowe kontynuują składanie zamówień w Chinach. W lutym i marcu 2025 roku MSC, CMA CGM oraz Evergreen złożyły zamówienia na statki klasy „megamax” w chińskich stoczniach.

Strategiczne zmiany w operacjach

Ze względu na niepewność co do finalnego kształtu amerykańskich regulacji, niektórzy przewoźnicy już zaczęli przeorganizowywać swoje floty, wycofując statki zbudowane w Chinach z tras prowadzących do amerykańskich portów. Eksperci przewidują również, że armatorzy mogą ograniczyć liczbę portów zawinięcia w USA, co może prowadzić do większych opóźnień, kongestii oraz wzrostu stawek frachtowych.

Według analizy Petera Sanda, nowa grupa żeglugowa Gemini (utworzona przez Maerska oraz Hapag-Lloyd) może zyskać przewagę nad MSC ze względu na różne strategie zawinięć do portów. MSC, korzystając z większej liczby portów w USA, będzie prawdopodobnie ponosić wyższe koszty nowej opłaty.

Według wstępnych szacunków analityków z Clarksons Research Services, nowe opłaty mogą przynieść budżetowi USA dodatkowe dochody rzędu od 40 do 52 miliardów dolarów. Dla firm żeglugowych opłaty mogą sięgać od poniżej miliona dolarów (MSC i Maersk) do ponad trzech milionów dolarów za każde zawinięcie do portu (Cosco Shipping Holdings).

Kiedy kilka tygodni temu wiedzieliśmy, że wkraczamy w nowy etap wojny handlowej pomiędzy USA i Chinami wszyscy spodziewaliśmy się, że to będzie ciekawy czas, ale to przeświadczenie zdecydowanie nie uwzględniało tego, co się dzieje. Przynajmniej moja wyobraźnia nie dogania tej rzeczywistości.

Źródło: Bloomberg

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj

Popularne w tym tygodniu

USA nałożyły sankcje na statki dostarczające paliwo do Huti w Jemenie

Dowiedz się, jak USA nałożyło sankcje na statki dostarczające produkty naftowe do portów kontrolowanych przez Huti, ograniczając ich zasoby i wpływy.

Operacja Rough Rider: USA przeprowadza naloty w Jemenie

Szczegóły Operacji Rough Rider, kampanii USA przeciwko Huti w Jemenie, mającej na celu ochronę żeglugi na Morzu Czerwonym.

Chiński regulator ostrzega przed sprzedażą portów CK Hutchison za 23 miliardy dolarów

Poznaj skutki ostrzeżenia SAMR dla CK Hutchison dotyczące sprzedaży portów, w tym strategicznych lokalizacji przy Kanale Panamskim.

RWE Wstrzymuje Projekty Morskich Farm Wiatrowych w USA

Zaczynam się przyzwyczajać pomału do tego, że nowe oblicza...

Protest przeciwko transportom sprzętu wojskowego do Izraela w Maersk

Tysiące Marokańczyków wyszło w niedzielę na ulice Tangeru i...

Tematy

USA nałożyły sankcje na statki dostarczające paliwo do Huti w Jemenie

Dowiedz się, jak USA nałożyło sankcje na statki dostarczające produkty naftowe do portów kontrolowanych przez Huti, ograniczając ich zasoby i wpływy.

Operacja Rough Rider: USA przeprowadza naloty w Jemenie

Szczegóły Operacji Rough Rider, kampanii USA przeciwko Huti w Jemenie, mającej na celu ochronę żeglugi na Morzu Czerwonym.

Chiński regulator ostrzega przed sprzedażą portów CK Hutchison za 23 miliardy dolarów

Poznaj skutki ostrzeżenia SAMR dla CK Hutchison dotyczące sprzedaży portów, w tym strategicznych lokalizacji przy Kanale Panamskim.

RWE Wstrzymuje Projekty Morskich Farm Wiatrowych w USA

Zaczynam się przyzwyczajać pomału do tego, że nowe oblicza...

Protest przeciwko transportom sprzętu wojskowego do Izraela w Maersk

Tysiące Marokańczyków wyszło w niedzielę na ulice Tangeru i...

BYD wprowadza największy na świecie transportowiec samochodów

Do niedawna wszyscy się trochę nabijaliśmy z tych doświadczeń...

Kto słucha śpiewu wielorybów?

Kto słucha pieśni wielorybów? Okazuje się, że całkiem sporo...

Pierwszy na świecie pływający konwerter amoniaku na wodór wprowadzony do użytku

Odkryj rewolucyjną technologię konwertowania amoniaku na wodór na morzu, która może zmienić globalne dostawy czystej energii!

Related Articles

Popular Categories