Władze Panamy wyraziły zamiar dokładnej analizy transakcji między konglomeratem CK Hutchison a konsorcjum wspieranym przez amerykańską firmę inwestycyjną BlackRock. Porozumienie dotyczy kontroli nad dwoma kluczowymi terminalami portowymi – Balboa i Cristobal – położonymi w strategicznej bliskości Kanału Panamskiego.
Panamska Agencja Morska (Panama Maritime Authority – AMP), odpowiedzialna za nadzór nad żeglugą oraz infrastrukturą portową kraju, zapowiedziała, że zażąda pełnej dokumentacji prawnej i finansowej związanej z transakcją. Minister ds. Morskich i przedstawiciel rządu, Jose Orillac, poinformował, że analiza umowy została zlecona przez panamski gabinet, by upewnić się, że transakcja będzie zgodna z interesem publicznym kraju.
Szczegóły transakcji
W lutym 2025 roku doszło do porozumienia, na mocy którego grupa inwestycyjna kierowana przez BlackRock przejęła od hongkońskiego koncernu CK Hutchison kontrolę nad terminalami Balboa i Cristobal. Dotychczas CK Hutchison kontrolował oba porty na podstawie 25-letniej koncesji. Wartość kapitałowa transakcji opiewa na około 14,21 mld dolarów, ale całkowita kwota, którą otrzyma CK Hutchison (po uwzględnieniu spłaty pożyczek od akcjonariuszy), przekracza 19 miliardów dolarów.
Obawy dotyczące bezpieczeństwa
Transakcja wzbudziła kontrowersje polityczne, szczególnie w Stanach Zjednoczonych, gdzie część kongresmenów wyraziła zaniepokojenie wcześniejszą kontrolą CK Hutchison nad portami w Panamie. Według części amerykańskich polityków, obecność chińskiego przedsiębiorstwa w tak strategicznym miejscu może stanowić zagrożenie bezpieczeństwa dla samego Kanału Panamskiego.
Prezydent USA Donald Trump zasugerował nawet, że jego administracja zamierza „odzyskać Kanał Panamski”, co spotkało się z ostrą reakcją prezydenta Panamy, Jose Raula Mulino, który stanowczo odrzucił takie twierdzenia. Trump powiedział podczas przemówienia w Kongresie: „Moja administracja będzie odzyskiwać Kanał Panamski, a proces ten już się rozpoczął”. Jednak kanał od 1999 roku pozostaje pod pełną kontrolą Panamy.
Potencjalne korzyści gospodarcze
Eksperci branży transportowej widzą jednak pozytywne strony tego porozumienia. Według Jose Raula Orillaca, przedstawiciela AMP, transakcja może być szansą na rozwój infrastruktury portowej Panamy. Dyrektor lokalnego stowarzyszenia żeglugowego, Enrique Diaz, podkreślił, że poprzedni operator portu Balboa (CK Hutchison) blokował budowę nowych terminali, m.in. w rejonie Corozal. Nowy inwestor może sprzyjać inwestycjom i rozbudowie infrastruktury portowej, co pozytywnie wpłynęłoby na rozwój gospodarczy Panamy oraz przepustowość kanału.
Następne kroki
AMP oficjalnie wystąpiła o przedstawienie pełnej dokumentacji prawnej i finansowej, dotyczącej zawartej transakcji. Dokładne analizy dokumentów mają zapewnić, że nowy właściciel portów zagwarantuje odpowiednie zarządzanie, uwzględniając bezpieczeństwo infrastruktury krytycznej.
Niezależnie od politycznych kontrowersji, transakcja między CK Hutchison a BlackRock będzie miała wpływ na gospodarcze i geopolityczne znaczenie Panamy w kolejnych dekadach.