sobota, 17 maja, 2025
8.4 C
Hel

Filipiny zawieszają badania naukowe na Morzu Południowochińskim po incydentach z udziałem Chin


25 stycznia 2025 roku Filipiny ogłosiły zawieszenie badań naukowych na Morzu Południowochińskim, po tym jak dwa ich statki rybackie padły ofiarą „nękania” i agresywnych manewrów ze strony chińskiej straży przybrzeżnej i marynarki wojennej.

Rosnące napięcia na Morzu Południowochińskim
Od lat Manila i Pekin mierzą się z serią eskalujących konfrontacji w spornych wodach Morza Południowochińskiego. Region ten jest kluczowy strategicznie, gdyż przez jego akweny przepływa rocznie handel o wartości 3 bilionów dolarów. Chiny roszczą sobie prawa do niemal całego obszaru, co prowadzi do konfliktów z Filipinami, Indonezją, Malezją i Wietnamem, które również zgłaszają swoje roszczenia.

Incydent na Sandy Cay
W piątek dwa filipińskie statki rybackie zmierzały na Sandy Cay, leżący w pobliżu filipińskiej wyspy Thitu, aby zebrać próbki piasku. Podczas tej misji napotkały agresywne manewry ze strony trzech chińskich statków straży przybrzeżnej.

Chińska straż przybrzeżna, w swoim oświadczeniu, poinformowała, że ma „niepodważalne prawa suwerenności” nad Wyspami Spratly, w tym nad Sandy Cay, który nazywa Rafą Tiexian. Chińskie służby stwierdziły, że filipińskie statki wpłynęły na wody Tiexian Reef bez zezwolenia i próbowały „nielegalnie” lądować na rafie w celu pobrania próbek piasku.

Nękanie i zawieszenie badań
Według filipińskiej straży przybrzeżnej, Chiny wysłały cztery mniejsze łodzie, które nękały dwie łodzie pneumatyczne przewożące personel na Sandy Cay. W incydencie brał udział również chiński śmigłowiec marynarki wojennej, który latał na „niebezpiecznie niskiej wysokości” nad jednostkami filipińskimi.

W efekcie „ciągłego nękania i lekceważenia zasad bezpieczeństwa przez chińskie siły morskie” Filipiny postanowiły zawiesić operacje badawcze.

Brak porozumienia mimo rozmów
16 stycznia 2025 roku Manila i Pekin odbyły rozmowy, podczas których zobowiązały się do poszukiwania wspólnej płaszczyzny współpracy, mimo istniejących napięć związanych z roszczeniami terytorialnymi. Jednak wydarzenia z Sandy Cay pokazują, że osiągnięcie porozumienia wciąż pozostaje wyzwaniem.

Warto przypomnieć, że w 2016 roku międzynarodowy trybunał arbitrażowy orzekł, że roszczenia Chin, oparte na ich historycznych mapach, nie mają podstaw w świetle prawa międzynarodowego. Pekin nie uznaje jednak tego orzeczenia, co stanowi główny punkt sporny w regionie.

Źródło informacji gCaptain.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj

Popularne w tym tygodniu

USA nałożyły sankcje na statki dostarczające paliwo do Huti w Jemenie

Dowiedz się, jak USA nałożyło sankcje na statki dostarczające produkty naftowe do portów kontrolowanych przez Huti, ograniczając ich zasoby i wpływy.

Operacja Rough Rider: USA przeprowadza naloty w Jemenie

Szczegóły Operacji Rough Rider, kampanii USA przeciwko Huti w Jemenie, mającej na celu ochronę żeglugi na Morzu Czerwonym.

Chiński regulator ostrzega przed sprzedażą portów CK Hutchison za 23 miliardy dolarów

Poznaj skutki ostrzeżenia SAMR dla CK Hutchison dotyczące sprzedaży portów, w tym strategicznych lokalizacji przy Kanale Panamskim.

RWE Wstrzymuje Projekty Morskich Farm Wiatrowych w USA

Zaczynam się przyzwyczajać pomału do tego, że nowe oblicza...

Protest przeciwko transportom sprzętu wojskowego do Izraela w Maersk

Tysiące Marokańczyków wyszło w niedzielę na ulice Tangeru i...

Tematy

USA nałożyły sankcje na statki dostarczające paliwo do Huti w Jemenie

Dowiedz się, jak USA nałożyło sankcje na statki dostarczające produkty naftowe do portów kontrolowanych przez Huti, ograniczając ich zasoby i wpływy.

Operacja Rough Rider: USA przeprowadza naloty w Jemenie

Szczegóły Operacji Rough Rider, kampanii USA przeciwko Huti w Jemenie, mającej na celu ochronę żeglugi na Morzu Czerwonym.

Chiński regulator ostrzega przed sprzedażą portów CK Hutchison za 23 miliardy dolarów

Poznaj skutki ostrzeżenia SAMR dla CK Hutchison dotyczące sprzedaży portów, w tym strategicznych lokalizacji przy Kanale Panamskim.

RWE Wstrzymuje Projekty Morskich Farm Wiatrowych w USA

Zaczynam się przyzwyczajać pomału do tego, że nowe oblicza...

Protest przeciwko transportom sprzętu wojskowego do Izraela w Maersk

Tysiące Marokańczyków wyszło w niedzielę na ulice Tangeru i...

BYD wprowadza największy na świecie transportowiec samochodów

Do niedawna wszyscy się trochę nabijaliśmy z tych doświadczeń...

Kto słucha śpiewu wielorybów?

Kto słucha pieśni wielorybów? Okazuje się, że całkiem sporo...

Pierwszy na świecie pływający konwerter amoniaku na wodór wprowadzony do użytku

Odkryj rewolucyjną technologię konwertowania amoniaku na wodór na morzu, która może zmienić globalne dostawy czystej energii!

Related Articles

Popular Categories