Seaspan Shipyards z siedzibą w North Vancouver zdobył prestiżowy kontrakt na budowę nowoczesnego, ciężkiego lodołamacza polarnego dla Kanadyjskiej Straży Przybrzeżnej (Canadian Coast Guard – CCG). Jednostka ta będzie pierwszym kanadyjskim lodołamaczem polarnym od ponad 60 lat i zostanie zbudowana w stoczni Vancouver Shipyards, należącej do Seaspan.
Nowoczesna jednostka Polar Class 2
Lodołamacz, którego budowa rozpocznie się w kwietniu 2025 roku, będzie należał do wyjątkowej grupy jednostek klasy Polar Class 2. Statki tej klasy mogą operować przez cały rok w ekstremalnych warunkach arktycznych, przy temperaturach spadających nawet do -50°C. Długość nowego statku wyniesie 158 metrów, a szerokość – 28 metrów.
Jednostka zostanie wyposażona w ponad 40 MW zainstalowanej mocy oraz zaawansowany system napędowy typu azymutalnego, specjalnie zaprojektowany do działania w lodzie. Na pokładzie znajdą się nowoczesne laboratoria badawcze, specjalny basen („moon pool”) do wypuszczania urządzeń badawczych, a także infrastruktura do obsługi helikopterów oraz możliwość operowania bezzałogowymi statkami powietrznymi (RPAS).
Strategiczne znaczenie projektu
„Podpisanie dzisiejszego kontraktu to kolejny krok w realizacji wizji Narodowej Strategii Budowy Statków (National Shipbuilding Strategy – NSS), zakładającej budowę statków dla Kanady, w Kanadzie i przez Kanadyjczyków” – podkreślił John McCarthy, prezes Seaspan Shipyards.
Według minister rybołówstwa, oceanów i Straży Przybrzeżnej Kanady, Diane Lebouthillier, nowy lodołamacz będzie mógł operować przez cały rok na dalekiej północy, wzmacniając kanadyjską suwerenność na terenach arktycznych oraz zapewniając kluczowe usługi dla społeczności północnych.
Wzmocnienie kanadyjskiej gospodarki i przemysłu stoczniowego
Projekt będzie istotnym impulsem ekonomicznym – zatrudnienie przy budowie statku znajdzie ponad 1000 lokalnych stoczniowców, a w łańcuchu dostaw uczestniczyć będzie ponad 800 kanadyjskich przedsiębiorstw. Analiza ekonomiczna Deloitte wskazuje, że w latach 2012–2023 działalność Seaspan Shipyards przyczyniła się do wzrostu kanadyjskiego PKB o 5,7 mld dolarów kanadyjskich i wspierała ponad 7000 miejsc pracy rocznie.
Faza projektowa jednostki została zakończona w 2024 roku, a Seaspan współpracował przy tym projekcie z fińskimi firmami specjalizującymi się w konstrukcjach arktycznych. Dzięki modernizacji stoczni, w którą firma zainwestowała ponad 200 mln CAD, Seaspan Shipyards stał się jednym z najbardziej zaawansowanych ośrodków stoczniowych w Ameryce Północnej.
Kontekst strategiczny dla Kanady
Nowy lodołamacz będzie siódmą jednostką zaprojektowaną i zbudowaną przez Seaspan w ramach NSS i piątą jednostką klasy polarnej przeznaczoną dla CCG. Statek spełni wiele funkcji, od wspierania badań naukowych, przez ochronę środowiska, po zabezpieczenie interesów narodowych Kanady w regionach arktycznych.
Kanada, inwestując w ten projekt, wzmacnia swoją zdolność do efektywnego reagowania na rosnące wyzwania w Arktyce, w tym zmiany klimatyczne, zwiększoną aktywność innych państw oraz potrzebę stałej obecności na tych strategicznie ważnych akwenach.
Budowa ciężkiego lodołamacza polarnego przez Seaspan Shipyards to ważny krok dla kanadyjskiej strategii morskiej. Realizacja tego ambitnego projektu nie tylko wzmacnia bezpieczeństwo i zdolności operacyjne Kanadyjskiej Straży Przybrzeżnej, ale także stanowi znaczący impuls ekonomiczny, stymulując rozwój rodzimego przemysłu stoczniowego oraz szerokiej sieci kanadyjskich przedsiębiorstw.