17 stycznia 2025 roku Biuro Przedstawiciela Handlowego Stanów Zjednoczonych (USTR) opublikowało przełomowy raport, w którym uznano, że agresywne działania Chin w sektorze morskim, logistyki i budownictwa okrętowego są „nieracjonalne” w świetle Sekcji 301 Ustawy o Handlu.
Dramatyczny spadek pozycji USA w przemyśle stoczniowym
Raport USTR ujawnia alarmujący spadek zdolności produkcyjnych amerykańskiego przemysłu stoczniowego, który w 1975 roku był światowym liderem, produkując ponad 70 statków rocznie. Obecnie USA zajmują 19. miejsce w globalnym rankingu, budując mniej niż pięć statków rocznie, podczas gdy Chiny produkują ponad 1700 jednostek rocznie.
Przedstawicielka USTR Katherine Tai podkreśliła, że dominacja Chin w tych sektorach zagraża zarówno interesom ekonomicznym, jak i bezpieczeństwu narodowemu Stanów Zjednoczonych.
Nieuczciwe praktyki Chin
Według raportu strategia Chin opiera się na:
- Subsydiach państwowych,
- Preferencyjnych politykach zakupowych,
- Niekorzystnych praktykach pracy.
Działania te doprowadziły do utraty tysięcy miejsc pracy w USA oraz zniszczenia amerykańskiego potencjału w sektorze morskim.
Zależność od chińskiej infrastruktury
Raport wskazuje na poważne uzależnienie USA od chińskiej infrastruktury morskiej. Znaczna część amerykańskiego handlu międzynarodowego odbywa się za pośrednictwem statków zbudowanych w Chinach, finansowanych przez chińskie instytucje państwowe i należących do chińskich firm żeglugowych.
Apel związków zawodowych
Śledztwo USTR zostało wszczęte na podstawie petycji pięciu krajowych związków zawodowych, w tym United Steelworkers i International Brotherhood of Boilermakers. Przedstawiciele związków ostrzegają, że chińska dominacja w sektorze morskim coraz bardziej zagraża gospodarce i bezpieczeństwu narodowemu USA.
David McCall, prezes United Steelworkers, stwierdził: „Systematyczne działania Chin doprowadziły do tego, że Stany Zjednoczone stają się coraz bardziej zależne od chińskiego przemysłu w zakresie spełniania swoich potrzeb ekonomicznych i bezpieczeństwa narodowego.”
Brian Bryant, prezes IAM Union International, wezwał do podjęcia zdecydowanych działań, podkreślając konieczność odbudowy amerykańskiego przemysłu stoczniowego.
Proponowane środki zaradcze
Na podstawie wyników śledztwa USTR zaproponowano szereg działań mających na celu odbudowę amerykańskiej dominacji w sektorze morskim, w tym:
- Nałożenie opłat portowych na chińskie statki,
- Regulację ekonomiczną przemysłu żeglugowego,
- Publiczne wsparcie dla amerykańskich stoczni,
- Inwestycje w szkolenie nowych marynarzy handlowych.
Prezydent-elekt Donald Trump zapowiedział, że jego administracja priorytetowo potraktuje kwestie związane z praktykami handlowymi Chin i podejmie zdecydowane kroki, aby wyrównać warunki konkurencji.
pełny raport USTR znajdziesz tutaj
źródło: gCaptain