niedziela, 25 maja, 2025
6.8 C
Hel

Robert Hilgendorf

Kpt. Robert Hilgendorf to bodajże najsłynniejszy Kaphornowiec. Urodził się na terenach Polski w Stępnicy, ale w czasach, gdy ta miejscowość jeszcze Polską nie była. Hilgendorf przez ponad 20 lat dowodził żaglowcami firmy F. Laeisz, na których 66 razy opłynął przylądek Horn. Końcówka XIX wieku to era windjammerów, które wśród żaglowców były szczytem naszych osiągnięć. W tamtych czasach wygrywały jeszcze szybkością z parowcami, choć wszyscy zauważali już, że powolne maszyny parowe w swojej konsekwencji niezależnej od wiatru kiedyś wygrają z żaglowcami.

Hilgendorf w tych dwóch ostatnich dekadach XIX wieku dzięki windjammerom stał się jednym z najsłynniejszych kapitanów na świecie, bo bił na nich rekordy prędkości. Od 1881r stał za sterami „Parnass”, a następnie m.in. „Parsifala”, „Professora”, „Pirate’a”, „Pergamonu”, „Palmyra”, „Placilli”, „Pitlochry” i „Potosi”. Każdy z nich to oddzielna historia towarowych żaglowców hamburskiego F. Laeisza.

Duża część jego rejsów odbywała się pomiędzy Europą Zachodnią i Chile, skąd przywoził saletrę. Oczywiście do Chile najkrótsza droga wiedzie przez Przylądek Horn. O trudnościach w przejściu wokół Horn słyszał prawie każdy, ale jak to wygląda w liczbach? Przerażająco, bo wokół Horn na dnie lezy najmarniej 800 żaglowców oraz swoje miejsce spoczynku odnalazło blisko 10.000 osób. Jest też wielu sławnych żeglarzy jak kapitan Wilam Bligh, dowódca HMS „Bounty”, który przez blisko miesiąc podejmował próby przejścia na Pacyfik tą drogą. Fatalna pogoda zmusiła go jednak do rezygnacji z tego zamierzenia, skierowania jednostki w kierunku wschodnim i przejścia na Pacyfik wokół Przylądka Dobrej Nadziei. Wystarczy spojrzeć na globus, by zrozumieć desperację tego człowieka. Bligh nie był jednak tym, który z opłynięciem Horn walczył najdłużej. To miano wygrał kapitan klipra „Susanna” należącego do hamburskiego armatora Reederei G. J. H. Siemers & Co, który sztormował przez 80 dni przy wiatrach o sile 10 stopni Beauforta. Udało mu się w końcu przejść po 99 dniach. Co to wszystko ma wspólnego z kpt. Hilgendorfem? W sumie tylko jedno – średni czas w jakim żaglowce pod jego dowództwem opływały Przylądek Horn to.. 7 dni.

Ciężko powiedzieć po którym rejsie ten najtrudniejszy test dla żeglarza przestał być dla Hilgendorfa wyzwaniem, ale warto zaznaczyć, że pokonywał on Horn 66 razy. Za tym osiągnięciem stała zapewne doskonała znajomość meteorologii. Hilgendorf nie tylko prowadził szczegółowe notatki, ale też studiował zapiski innych, dzięki czemu wybierał najszybszą trasę. Jeżeli chciałbyś to zrozumieć, to warto zwizualizować sobie 24h rejs na windjammerze Potosi, którym wspomniany potrafił w ciągu doby zrobić 374Mm (~700km). Trasa z Chile do Hamburga potrafiła trwać 58 dni, co było wyczynem trudnym do powtórzenia.

Ktoś mógłby spytać jak nabyć takich umiejętności w wykonywanym fachu oraz czy trzeba mieć do tego talent. Zapewne talentu by nikt nie odmówił, ale tu chyba lepiej sprawdzi się powiedzenie „czym skorupka za młodu nasiąknie”. Hilgendorf urodził się jako syn ubogiego szypra. To prawdopodobnie dzięki wychowaniu ojca, w wieku 12 lat był w stanie umiejętnie i ze swobodą manewrować jego kutrem. W późniejszej karierze uważano go dumnego i energicznego Kapitana o niepodważalnej charyzmie. Choć człowieka starej daty, to także otwartego na nowe. I to chyba wszystko z recepty. Resztę charakteru wytrawi i zakonserwuje w Tobie morze.

Pisząc o kpt. Hilgendorfie korzystałem częściowo z informacji kolegów z Tawerny Skipperów zamieszczonych tutaj.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj

Popularne w tym tygodniu

USA nałożyły sankcje na statki dostarczające paliwo do Huti w Jemenie

Dowiedz się, jak USA nałożyło sankcje na statki dostarczające produkty naftowe do portów kontrolowanych przez Huti, ograniczając ich zasoby i wpływy.

Operacja Rough Rider: USA przeprowadza naloty w Jemenie

Szczegóły Operacji Rough Rider, kampanii USA przeciwko Huti w Jemenie, mającej na celu ochronę żeglugi na Morzu Czerwonym.

Chiński regulator ostrzega przed sprzedażą portów CK Hutchison za 23 miliardy dolarów

Poznaj skutki ostrzeżenia SAMR dla CK Hutchison dotyczące sprzedaży portów, w tym strategicznych lokalizacji przy Kanale Panamskim.

RWE Wstrzymuje Projekty Morskich Farm Wiatrowych w USA

Zaczynam się przyzwyczajać pomału do tego, że nowe oblicza...

Protest przeciwko transportom sprzętu wojskowego do Izraela w Maersk

Tysiące Marokańczyków wyszło w niedzielę na ulice Tangeru i...

Tematy

USA nałożyły sankcje na statki dostarczające paliwo do Huti w Jemenie

Dowiedz się, jak USA nałożyło sankcje na statki dostarczające produkty naftowe do portów kontrolowanych przez Huti, ograniczając ich zasoby i wpływy.

Operacja Rough Rider: USA przeprowadza naloty w Jemenie

Szczegóły Operacji Rough Rider, kampanii USA przeciwko Huti w Jemenie, mającej na celu ochronę żeglugi na Morzu Czerwonym.

Chiński regulator ostrzega przed sprzedażą portów CK Hutchison za 23 miliardy dolarów

Poznaj skutki ostrzeżenia SAMR dla CK Hutchison dotyczące sprzedaży portów, w tym strategicznych lokalizacji przy Kanale Panamskim.

RWE Wstrzymuje Projekty Morskich Farm Wiatrowych w USA

Zaczynam się przyzwyczajać pomału do tego, że nowe oblicza...

Protest przeciwko transportom sprzętu wojskowego do Izraela w Maersk

Tysiące Marokańczyków wyszło w niedzielę na ulice Tangeru i...

BYD wprowadza największy na świecie transportowiec samochodów

Do niedawna wszyscy się trochę nabijaliśmy z tych doświadczeń...

Kto słucha śpiewu wielorybów?

Kto słucha pieśni wielorybów? Okazuje się, że całkiem sporo...

Pierwszy na świecie pływający konwerter amoniaku na wodór wprowadzony do użytku

Odkryj rewolucyjną technologię konwertowania amoniaku na wodór na morzu, która może zmienić globalne dostawy czystej energii!

Related Articles

Popular Categories