25 stycznia 2025 roku kontenerowiec Maersk Saltoro, siostrzana jednostka statku, który w 2024 roku uderzył w most Francis Scott Key w Baltimore, napotkał problemy techniczne z głównym silnikiem podczas rejsu po Oceanie Spokojnym.
Problemy techniczne i opóźnienia
Statek, zarządzany przez Synergy Marine i czarterowany przez Maersk, przewozi 1300 kontenerów z czereśniami z Chile do Chin. Ładunek miał dotrzeć na czas przed Chińskim Nowym Rokiem, jednak 13 stycznia 2025 roku zgłoszono usterkę silnika głównego, co uniemożliwiło terminową dostawę.
Maersk Saltoro opuścił port w Chile 27 grudnia 2024 roku, a jego planowany termin przybycia do Chin przypadał na 19 stycznia 2025 roku. Obecnie statek przechodzi naprawy w strefie ekonomicznej Mikronezji, a przewoźnik współpracuje z właścicielem jednostki, aby monitorować postęp prac.
Wpływ na sektor eksportu owoców
Chilijski sektor eksportu czereśni, który w tym roku odnotował rekordowy eksport 17 tysięcy kontenerów, jest szczególnie zaniepokojony opóźnieniem. Terminowe dostawy są kluczowe dla zachowania jakości owoców i spełnienia wymagań rynku chińskiego.
Związek z incydentem Dali
Maersk Saltoro, zbudowany w 2015 roku przez Hyundai w Korei Południowej, jest siostrzaną jednostką statku Dali, który 26 marca 2024 roku uderzył w most Francis Scott Key w Baltimore. W wyniku tego zdarzenia zginęło sześciu pracowników budowlanych.
Śledztwo przeprowadzone przez Krajową Radę Bezpieczeństwa Transportu USA (NTSB) wykazało, że awaria generatora na statku Dali spowodowała utratę zasilania i sterowności, co doprowadziło do kolizji z mostem. Po wypadku statek przeszedł szeroko zakrojone naprawy w Chinach, które zakończono przed czasem.
Dochodzenie i reakcja władz
Podczas wizyty Maersk Saltoro w porcie w Baltimore we wrześniu 2024 roku, federalni śledczy, w tym przedstawiciele Straży Przybrzeżnej USA, FBI i EPA, przeprowadzili inspekcję statku w celu sprawdzenia potencjalnych podobieństw do problemów, które doprowadziły do wypadku Dali. Do tej pory szczegóły śledztwa nie zostały ujawnione.
Statek Maersk Saltoro, który przeszedł inspekcję Port State w Chile 20 grudnia 2024 roku z pozytywnym wynikiem, w przeszłości odnotował problemy z radarem podczas inspekcji w Norfolk, w stanie Wirginia.
źródło: Marine Insight