niedziela, 18 maja, 2025
8.4 C
Hel

Pierwszy tranzyt dużego kontenerowca przez Arktykę zakończony sukcesem

Pierwsza podróż dużego kontenerowca przez Arktykę zakończyła się bez żadnych komplikacji. Statek Flying Fish 1, o długości 294 metrów, przebył trasę ze St. Petersburga na Morzu Bałtyckim do Chin w nieco ponad trzy tygodnie, skracając standardowy rejs przez Kanał Sueski o około dwa tygodnie.

Statek ma dotrzeć do celu w Szanghaju wczesnym rankiem 26 września. Operatorem jednostki jest firma EZ Safetrans Logistics z Hongkongu.

Jeszcze dekadę temu regularne sezonowe przewozy kontenerowe przez rosyjski Północny Szlak Morski wydawały się nierealne. W tym roku Ocean Arktyczny będzie świadkiem blisko 20 rejsów tranzytowych, łączących rosyjskie i chińskie porty poprzez arktyczne skróty żeglugowe.

Flying Fish 1, mogący pomieścić 4 890 kontenerów dwudziestostopowych, ustanawia nowy standard dla kontenerowej żeglugi arktycznej. Do lata 2024 roku jedynie mniejsze jednostki, przewożące około 1 500-2 000 kontenerów, podejmowały się tej trasy. W ostatnich trzech miesiącach kilka większych statków feederowych ustanowiło sezonową linię żeglugową pomiędzy portami Chin, Archangielska i St. Petersburga.

Statek wypłynął ze St. Petersburga 3 września i tydzień później dotarł do Północnego Szlaku Morskiego na wysokości Nowej Ziemi. Niedługo potem natknął się na inny chiński kontenerowiec, co było pierwszym w historii spotkaniem dwóch dużych jednostek tego typu tak daleko na północy Arktyki. To nocne spotkanie miało miejsce zaledwie 850 mil morskich od Bieguna Północnego, a na horyzoncie nie było śladów lodu.

Flying Fish 1 utrzymał prędkość 16 węzłów na całej długości trasy, co jest dowodem na to, jak dramatycznie zmieniły się warunki lodowe w Arktyce na przestrzeni ostatnich dwóch dekad. Statek przepłynął przez Morze Łaptiewów i Morze Wschodniosyberyjskie, omijając niewielkie letnie pole lodowe w pobliżu Wyspy Wrangla.

Opuszczając szlak, statek przeszedł przez Cieśninę Beringa, mijając Alaskę 17 września, zaledwie sześć dni po wejściu na rosyjskie wody arktyczne, bez potrzeby korzystania z asysty lodołamaczy.

Po zakończeniu podróży trasa ze St. Petersburga do Szanghaju wyniesie około 8 000 mil morskich – to o około 4 000 mil krócej niż tradycyjna trasa przez Kanał Sueski. Obecne przekierowanie większości statków wokół Afryki Południowej, wynikające z niestabilności na Morzu Czerwonym, dodaje kolejne 4 000 mil do standardowej trasy do Azji.

Na ten moment żegluga handlowa między Europą a Azją przez Arktykę jest ograniczona do trzymiesięcznego lub czteromiesięcznego okna letniego. Jednak wraz z coraz wcześniejszym ustępowaniem lodu w lecie i późniejszym jego powrotem w zimie, coraz więcej operatorów zacznie rozważać Arktykę jako atrakcyjną alternatywę dla klasycznych szlaków handlowych.

Zmiany klimatyczne a przyszłość szlaku arktycznego

Tranzyt dużych statków przez Arktykę jest kolejnym dowodem na zmieniający się klimat. Dane z ostatnich lat wskazują, że pokrywa lodowa na Oceanie Arktycznym kurczy się w rekordowym tempie. Według NASA, obszar lodu morskiego w Arktyce zmniejszył się o ponad 40% od 1980 roku, co pozwala na dłuższe sezony żeglugowe i otwarcie tras dotychczas niedostępnych dla dużych jednostek handlowych.

Rosja aktywnie rozwija infrastrukturę związaną z Północnym Szlakiem Morskim. W ostatnich latach rząd rosyjski zainwestował miliardy dolarów w rozwój portów arktycznych, lodołamaczy oraz nawigacji satelitarnej, aby ułatwić i zabezpieczyć żeglugę na tej trasie. Kreml widzi w Arktyce kluczowy element swojej strategii gospodarczej, szczególnie w obliczu zachodnich sankcji ograniczających tradycyjne szlaki handlowe.

Korzyści płynące z wykorzystania Północnego Szlaku Morskiego obejmują skrócenie tras handlowych, zmniejszenie kosztów paliwa oraz ominięcie zatłoczonych i niestabilnych regionów, takich jak Morze Czerwone i Kanał Sueski. Jednak wyzwania pozostają znaczące – Arktyka nadal jest regionem ekstremalnym, z trudnymi warunkami pogodowymi, ograniczoną infrastrukturą ratunkową i wrażliwym ekosystemem.

Eksperci wskazują również na zagrożenia geopolityczne – rosnąca aktywność Rosji w Arktyce może wywołać napięcia z innymi państwami, w tym USA, Kanadą i Norwegią, które również roszczą sobie prawa do części arktycznych szlaków handlowych.

W miarę dalszego topnienia lodu Arktyka może stać się nowym centrum globalnej żeglugi. Analitycy przewidują, że do 2050 roku sezon żeglugowy może się wydłużyć nawet do sześciu miesięcy. W najbliższych latach możemy spodziewać się dalszych inwestycji i testów nowych technologii umożliwiających jeszcze częstsze rejsy przez północne wody.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj

Popularne w tym tygodniu

USA nałożyły sankcje na statki dostarczające paliwo do Huti w Jemenie

Dowiedz się, jak USA nałożyło sankcje na statki dostarczające produkty naftowe do portów kontrolowanych przez Huti, ograniczając ich zasoby i wpływy.

Operacja Rough Rider: USA przeprowadza naloty w Jemenie

Szczegóły Operacji Rough Rider, kampanii USA przeciwko Huti w Jemenie, mającej na celu ochronę żeglugi na Morzu Czerwonym.

Chiński regulator ostrzega przed sprzedażą portów CK Hutchison za 23 miliardy dolarów

Poznaj skutki ostrzeżenia SAMR dla CK Hutchison dotyczące sprzedaży portów, w tym strategicznych lokalizacji przy Kanale Panamskim.

RWE Wstrzymuje Projekty Morskich Farm Wiatrowych w USA

Zaczynam się przyzwyczajać pomału do tego, że nowe oblicza...

Protest przeciwko transportom sprzętu wojskowego do Izraela w Maersk

Tysiące Marokańczyków wyszło w niedzielę na ulice Tangeru i...

Tematy

USA nałożyły sankcje na statki dostarczające paliwo do Huti w Jemenie

Dowiedz się, jak USA nałożyło sankcje na statki dostarczające produkty naftowe do portów kontrolowanych przez Huti, ograniczając ich zasoby i wpływy.

Operacja Rough Rider: USA przeprowadza naloty w Jemenie

Szczegóły Operacji Rough Rider, kampanii USA przeciwko Huti w Jemenie, mającej na celu ochronę żeglugi na Morzu Czerwonym.

Chiński regulator ostrzega przed sprzedażą portów CK Hutchison za 23 miliardy dolarów

Poznaj skutki ostrzeżenia SAMR dla CK Hutchison dotyczące sprzedaży portów, w tym strategicznych lokalizacji przy Kanale Panamskim.

RWE Wstrzymuje Projekty Morskich Farm Wiatrowych w USA

Zaczynam się przyzwyczajać pomału do tego, że nowe oblicza...

Protest przeciwko transportom sprzętu wojskowego do Izraela w Maersk

Tysiące Marokańczyków wyszło w niedzielę na ulice Tangeru i...

BYD wprowadza największy na świecie transportowiec samochodów

Do niedawna wszyscy się trochę nabijaliśmy z tych doświadczeń...

Kto słucha śpiewu wielorybów?

Kto słucha pieśni wielorybów? Okazuje się, że całkiem sporo...

Pierwszy na świecie pływający konwerter amoniaku na wodór wprowadzony do użytku

Odkryj rewolucyjną technologię konwertowania amoniaku na wodór na morzu, która może zmienić globalne dostawy czystej energii!

Related Articles

Popular Categories

Poprzedni artykuł
Następny artykuł