24 stycznia 2025 roku chiński statek ciężarowy Wei Xiao Tian Shi powrócił do Chin po dziesięciomiesięcznej podróży, nadal przewożąc dwa ogromne moduły przeznaczone dla rosyjskiego projektu Arctic LNG 2. Sankcje międzynarodowe okazały się skuteczne, bo uniemożliwiły dostarczenie ładunku do Rosji.
Przebieg nieudanej misji
Wei Xiao Tian Shi, zarządzany przez chińską firmę Wison New Energies, opuścił stocznię w Zhoushan w marcu 2024 roku. Na pokładzie znajdowały się dwa moduły ważące po ponad 12 000 ton, zaprojektowane dla trzeciej instalacji skraplania gazu w projekcie Arctic LNG 2. Projekt skroplonego gazu ziemnego (LNG) Arctic LNG 2, zlokalizowany w Gydanie, na północy Rosji, jest rozwijany przez jego właściciela, spółkę OOO Arctic LNG. OOO Arctic LNG to firma utworzona przez NOVATEK (60%), TotalEnergies (10%), CNPC (10%), CNOOC (10%) oraz Japan Arctic LNG (10%), będącą konsorcjum Mitsui i JOGMEC.
Projekt obejmuje rozwój lądowego złoża ropy i kondensatu gazu Utrenneye oraz budowę zakładu skraplania gazu. Zlokalizowany jest w obszarze licencyjnym Salmanovsky, w zachodniej części półwyspu Gydan. Znajduje się w odległości około 170 km od miejscowości Gyda oraz 240 km od Antipayuta. Licencję na użytkowanie podłoża złoża Utrenneye uzyskano w 2014 roku. W 2017 roku utworzono nadbrzeżne centrum budowy konstrukcji grawitacyjnych (GBS) na potrzeby projektu. Projekt ma być realizowany etapami, począwszy od eksploracji węglowodorów na złożu ropy i kondensatu gazu Utrenneye. Prace projektowe i inżynieryjne (FEED) zakończono w 2018 roku, a do końca 2022 roku wywiercono łącznie 79 otworów produkcyjnych. Decyzję inwestycyjną dotyczącą projektu zatwierdzono we wrześniu 2019 roku. Całkowite koszty inwestycji szacuje się na 21,3 miliarda dolarów. Pierwszy etap realizacji projektu miał rozpocząć działalność pod koniec 2023 roku.
Statek wyruszył w stronę rosyjskiej stoczni w Belokamence, ale po drodze musiał zmienić kurs. W lipcu 2024 roku, płynąc przez Atlantyk i mijając Afrykę Południową, zawrócił w pobliżu Wysp Owczych w Danii. Po kilku miesiącach rejsu powrócił do Chin, nie dostarczając ładunku.
Skutki sankcji i los modułów
W styczniu 2025 roku Wei Xiao Tian Shi dotarł do portu Dongzao Gang w Chinach, gdzie rozładowano moduły. Wison New Energies, producent modułów, nie skomentował, co stanie się z tymi elementami ani z innymi jednostkami przechowywanymi w stoczni w Zhoushan.
Pomimo wcześniejszych deklaracji Wison o zaprzestaniu współpracy z Rosją, firma kontynuowała wysyłki sprzętu dla drugiej instalacji skraplania gazu w projekcie Arctic LNG 2. W odpowiedzi Stany Zjednoczone nałożyły sankcje na stocznię w Zhoushan w styczniu 2025 roku.
Problemy z chińskimi stoczniami
Statek Wei Xiao Tian Shi przez kilka miesięcy próbował bezskutecznie rozładować moduły w portach takich jak Yangpu i Qingdao, zanim ostatecznie dotarł do Dongzao Gang, niedaleko stoczni Qidong, która ma zastąpić stocznię Zhoushan.
Wison nie zdołał jeszcze sprzedać stoczni w Zhoushan, co dodatkowo komplikuje sytuację firmy.
Źródło: Marine Insight