niedziela, 25 maja, 2025
5.6 C
Hel

Bordkatze der Bismarck

Dziś dzień kota, więc wypadałoby napisać o najbardziej kotowatym wilku morskim. Ten kot na zdjęciu to Oscar – oficjalnie zaokrętowany w trakcie II Wojny Światowej na „Bismarcku” na stanowisku Bordkatze der Bismarck.

Tym niemieckim pancernikiem na szczęście Aliantów (i nieszczęście III Rzeszy) Oskar długo nie popływał, bo mu ten okręt zatopili pod koniec maja 1941 roku Brytyjczycy. Miał zapewne okazję zobaczyć paradę ORP Piorun, która przeszła do legendy, bo ten polski niszczyciel przy Bismarcku był raczej Dawidem goniącym Goliata. Salwa burtowa Pioruna ważyła 132kg, zaś salwa ciężkiej i średniej artylerii Bismarcka circa 8 ton, co absolutnie nie przeszkodziło komandorowi Pławskiemu nadawać w kierunku pancernika „Jestem Polakiem, Jestem Polakiem” oraz chwilę później wydać rozkaz „Trzy salwy na część Polski” (z których dwie trafiły). Piorun i Bismarck prowadziły tą walkę przez ponad godzinę, co pozwoliło cięższym okrętom Royal Navy dokończyć dzieła, ale to na oddzielny wpis, bo o Oskarze miało być przecież. Kot miał duże szczęście, bo z całej załogi liczącej ponad 2.500 osób przeżył wraz ze 115 innymi marynarzami. Jego akcja ratunkowa też była dość osobliwa, bo HMS „Cossack”, który go podjął stojącego na desce się zatrzymać ryzykując własne bezpieczeństwo. Wszak w rejonie operowały U-Booty.

Na HMS „Cossack” przyjęto go jako maskotkę okrętową do Royal Navy, po czym nadano mu imię Oscar. Kot pływał na tym okręcie do końca października 1941 roku, gdy to na Atlantyku został storpedowany przez U-563. Jeden z brytyjskich niszczycieli przetransportował rozbitków z tej jednostki wraz z kotem-maskotką do Gibraltaru. Tam kot przekazany został na lotniskowiec HMS „Ark Royal”, dumę floty brytyjskiej z kilkudziesięcioma samolotami na pokładzie, który to 14 listopada 1941 (czyli niecały miesiąc później) roku również został zatopiony przez U-81. U-Boot ten nie był jakimś szczególnym wilkiem morskim w tamtym momencie – na swoim koncie miał głównie arabskie żaglowce i jeden trawler pomocniczy marynarki francuskiej.

Oskar się oczywiście z tej tragedii wyratował, ale nikt już nie chciał z nim pływać. Resztę życia zawodowego spędził w kapitanacie portu w Gibraltarze, ale wg archiwów Royal Navy to nie był koniec jego podróży. W aktach ktoś bardzo skrupulatnie odnotował ostatnią wzmiankę o nim w 1955 roku, która brzmi:

„Oscar, the Bismarck’s cat, finished his days at the Home for Sailors in Belfast”

O tym, czy łajba, którą się dostał do do domu spokojnej starości dla marynarzy w Belfaście nie zatonęła w drodze z Gibraltaru niestety nikt nie wspomniał

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj

Popularne w tym tygodniu

USA nałożyły sankcje na statki dostarczające paliwo do Huti w Jemenie

Dowiedz się, jak USA nałożyło sankcje na statki dostarczające produkty naftowe do portów kontrolowanych przez Huti, ograniczając ich zasoby i wpływy.

Operacja Rough Rider: USA przeprowadza naloty w Jemenie

Szczegóły Operacji Rough Rider, kampanii USA przeciwko Huti w Jemenie, mającej na celu ochronę żeglugi na Morzu Czerwonym.

Chiński regulator ostrzega przed sprzedażą portów CK Hutchison za 23 miliardy dolarów

Poznaj skutki ostrzeżenia SAMR dla CK Hutchison dotyczące sprzedaży portów, w tym strategicznych lokalizacji przy Kanale Panamskim.

RWE Wstrzymuje Projekty Morskich Farm Wiatrowych w USA

Zaczynam się przyzwyczajać pomału do tego, że nowe oblicza...

Protest przeciwko transportom sprzętu wojskowego do Izraela w Maersk

Tysiące Marokańczyków wyszło w niedzielę na ulice Tangeru i...

Tematy

USA nałożyły sankcje na statki dostarczające paliwo do Huti w Jemenie

Dowiedz się, jak USA nałożyło sankcje na statki dostarczające produkty naftowe do portów kontrolowanych przez Huti, ograniczając ich zasoby i wpływy.

Operacja Rough Rider: USA przeprowadza naloty w Jemenie

Szczegóły Operacji Rough Rider, kampanii USA przeciwko Huti w Jemenie, mającej na celu ochronę żeglugi na Morzu Czerwonym.

Chiński regulator ostrzega przed sprzedażą portów CK Hutchison za 23 miliardy dolarów

Poznaj skutki ostrzeżenia SAMR dla CK Hutchison dotyczące sprzedaży portów, w tym strategicznych lokalizacji przy Kanale Panamskim.

RWE Wstrzymuje Projekty Morskich Farm Wiatrowych w USA

Zaczynam się przyzwyczajać pomału do tego, że nowe oblicza...

Protest przeciwko transportom sprzętu wojskowego do Izraela w Maersk

Tysiące Marokańczyków wyszło w niedzielę na ulice Tangeru i...

BYD wprowadza największy na świecie transportowiec samochodów

Do niedawna wszyscy się trochę nabijaliśmy z tych doświadczeń...

Kto słucha śpiewu wielorybów?

Kto słucha pieśni wielorybów? Okazuje się, że całkiem sporo...

Pierwszy na świecie pływający konwerter amoniaku na wodór wprowadzony do użytku

Odkryj rewolucyjną technologię konwertowania amoniaku na wodór na morzu, która może zmienić globalne dostawy czystej energii!

Related Articles

Popular Categories