Kapitan niemieckiego statku rybackiego MFV Helen Mary usłyszał siedem zarzutów z tytułu naruszenia przepisów dotyczących rybołówstwa morskiego (sea-fisheries law) po kontroli przeprowadzonej na wodach irlandzkich. Jest to kolejny rozdział w kontrowersyjnej historii tej jednostki.
Szczegóły zatrzymania i zarzuty
16 lutego 2025 r. oficerowie z jednostki patrolowej Europejskiej Agencji Kontroli Rybołówstwa (EFCA) wykryli podejrzane nieprawidłowości w trakcie misji w irlandzkiej wyłącznej strefie ekonomicznej (EEZ). Wspólna operacja (Joint Deployment Plan) była prowadzona we współpracy z irlandzkimi władzami. W oficjalnym komunikacie Sea-Fisheries Protection Authority (SFPA) – niezależnego organu państwowego w Irlandii odpowiedzialnego za regulacje w sektorze rybołówstwa – podano, że kapitanowi postawiono zarzuty obejmujące między innymi używanie nielegalnego sprzętu, nieprzestrzeganie zatwierdzonych planów statku oraz niewykonanie poleceń wydanych przez funkcjonariusza SFPA.
SFPA jest agencją, która prowadzi nadzór nad wszystkimi statkami rybackimi operującymi w granicach 200 mil morskich od wybrzeża Irlandii, w tym kontrolę ponad 2 tysięcy irlandzkich statków rybackich. Europejska Agencja Kontroli Rybołówstwa (EFCA) koordynuje działania państw członkowskich UE w zakresie kontroli połowów. Jej zadaniem jest zapewnienie jednolitego stosowania zasad Wspólnej Polityki Rybołówstwa w całej Unii. Wspólne operacje patroli morskich – takie jak ta prowadzona w irlandzkiej EEZ – stanowią praktykę wynikającą z konieczności ochrony zasobów rybnych na obszarach międzynarodowych. Irlandia, podobnie jak inne państwa przybrzeżne, szczególnie dba o ograniczenie nielegalnych praktyk połowowych na swoich wodach.
Organizacje ekologiczne, w tym Greenpeace, od lat alarmują o rosnącej presji na zasoby rybne na świecie. „Monstrualne trawlery”, jak określa je Greenpeace, dysponują ogromną pojemnością ładunkową i zdolnościami do masowych połowów, co może prowadzić do szybkiej eksploatacji łowisk i zubażania bioróżnorodności morskiej.
Kapitan został zwolniony za kaucją i stawi się przed Sądem Karnym Okręgowym w Cork (Cork Circuit Criminal Court) 28 kwietnia 2025 r. Jednocześnie sąd nakazał zwolnienie statku w zamian za wpłatę kaucji w wysokości 425 tysięcy euro. Wysoka kaucja nałożona na armatora i kapitana ma działać zarówno prewencyjnie, jak i kompensacyjnie. Nielegalne praktyki połowowe mogą skutkować wysokimi grzywnami, a w niektórych przypadkach także konfiskatą statku.
Kontrowersyjna przeszłość trawlera Helen Mary
Statek MFV Helen Mary nie po raz pierwszy stanął w obliczu zarzutów dotyczących naruszeń przepisów. W 2019 roku szkockie władze zatrzymały tę samą jednostkę w związku z podejrzeniami o naruszenia przepisów rybołówstwa. Dodatkowo organizacja Greenpeace, zajmująca się ochroną środowiska morskiego, umieściła „Helen Mary” na liście 20 „monstrualnych trawlerów” (o pojemności ładowni na ryby wynoszącej 6 900 m³), które jej zdaniem przyczyniają się do przełowienia zasobów w Atlantyku.