Ograniczenie kompetencji ministra obrony narodowej w kwestii zatopienia statku do sytuacji gdy taki obiekt jest wykorzystywany jako środek ataku terrorystycznego – przewiduje jedna z poprawek przyjętych w czwartek przez Senat do noweli ustawy o ochronie żeglugi i portów morskich.
Za podjęciem uchwały w tej sprawie głosowało 95 senatorów, nikt nie był przeciw, ani nie wstrzymało się głosu. Teraz ustawa o ochronie żeglugi i portów morskich oraz niektórych innych ustaw trafi pod obrady Sejmu.
Wcześniej senatorowie przyjęli kilka poprawek, które miały charakter legislacyjny. Jedna z nich zmierza do ograniczenia kompetencji ministra obrony narodowej do podejmowania decyzji w kwestii zatopienia statku lub obiektu pływającego, do sytuacji w której ten statek lub obiekt pływający nie posiada żadnych osób na pokładzie, lub na jego pokładzie znajdują się wyłącznie osoby zamierzające użyć tego statku lub obiektu pływającego, jako środka ataku o charakterze terrorystycznym.
Przepisy noweli przewidują umożliwienie użycia sił zbrojnych przeciwko zagrożeniom terrorystycznym wobec infrastruktury energetycznej na morzu w tym: gazociągu Baltic Pipe i innych, obiektów i instalacji zapewniających dostęp do portów, morskich farm wiatrowych, podmorskich sieci elektroenergetycznych i światłowodowych.
Znowelizowany został m.in. przepis uprawniający ministra obrony narodowej do wydania decyzji o zatopieniu wrogiego statku lub obiektu pływającego będącego zagrożeniem terrorystycznym. Szef MON w swojej decyzji ma określać oddziały, które będą miały neutralizować zagrożenie terrorystyczne oraz środki, które mają zostać do tego użyte. Podkreślono przy tym, że rozwiązanie to jest przewidziane wyłącznie na wyjątkowe sytuacje, gdy nie będzie już żadnych innych możliwości reagowania.
Jak mówił w Senacie wiceminister obrony narodowej Wojciech Skurkiewicz, przepisy te mają zapewnić polskiemu wojsku możliwość skutecznego oddziaływania na zagrożenia terrorystyczne z morza i powietrza, których nie można zneutralizować środkami pozostającymi w dyspozycji ministra spraw wewnętrznych.
„Rozszerzamy katalog tych obiektów, co do których może nastąpić zagrożenie terrorystyczne, chociażby Baltic Pipe, terminal regazyfikacyjny w Świnoujściu, infrastrukturę krytyczną, strategiczną, która jest też na dnie Bałtyku” – wskazał.
Zwrócił uwagę, że w ustawie „celowo wyłączono zupełnie statki powietrzne, z pasażerami na pokładzie”. „Mówimy wyłącznie o statkach powietrznych, które są opanowane przez terrorystów, a na których nie ma osób postronnych, pasażerów. Ale rozszerzamy również katalog do statków powietrznych o charakterze wojskowym, również bezzałogowych systemów powietrznych, które również mogą być mocno wykorzystywane jeśli idzie o działania wymierzone w bezpieczeństwo Polski” – tłumaczył.
Skurkiewicz wyraził nadzieję, że przepisy tej ustawy nigdy nie zostaną wprowadzone w życie – „nigdy nie dojdzie do takiej sytuacji, że Polska zostanie zaatakowana przez grupę terrorystyczną, która opanuje czy to statek, czy samolot”.
Ustawa obejmuje ochroną m.in. Gazociąg Bałtycki, stwarzając Siłom Zbrojnym Rzeczypospolitej Polskiej podstawy prawne do neutralizowania skierowanych przeciwko Baltic Pipe i innym elementom infrastruktury krytycznej w polskiej strefie ekonomicznej (w tym gazoportowi w Świnoujściu) zagrożeń terrorystycznych.
Przepisy przewidują umożliwienie użycia sił zbrojnych przeciwko zagrożeniom terrorystycznym wobec infrastruktury energetycznej na morzu w tym: gazociągu Baltic Pipe i innych, obiektów i instalacji zapewniających dostęp do portów, morskich farm wiatrowych, podmorskich sieci elektroenergetycznych i światłowodowych.
W noweli przewidziano, że stosowanie niezbędnych środków przymusu bezpośredniego będzie następować w taki sposób, aby zminimalizować zagrożenie dla osób postronnych, wyrządzić możliwie najmniejszą szkodę osobom, przeciwko którym środki zostały użyte oraz ograniczyć zniszczenie wrogiego statku lub obiektu pływającego, innych statków oraz infrastruktury portowej. W nowych przepisach wskazano też, że obszar prowadzenia działań antyterrorystycznych na morzu ma zostać rozszerzony na całość polskich obszarów morskich.
Ustawa reguluje też postępowanie w przypadku ataku terrorystycznego z użyciem obcego cywilnego statku powietrznego – będzie można go zniszczyć. Nowela zakłada też, że na terenie basenu portowego w Świnoujściu powstanie stała baza Straży Granicznej.
Źródło/PAP/fot.PAP
The post Senat za poprawkami do noweli ustawy o ochronie żeglugi i portów morskich appeared first on Polski Portal Morski.
Więcej przeczytasz na stronie Polski Portal Morski pod linkiem: Read More