6 czerwca 1944 r. wojska alianckie rozpoczęły operację „Overlord”. Tego dnia siły sprzymierzonych wylądowały na plażach Normandii. Zainicjowało to kampanię zmierzającą do wyzwolenia zachodniej Europy spod okupacji niemieckiej.
Zasadnicza faza operacji rozpoczęła się w godzinach porannych 6 czerwca. Ponad 4 tysiące okrętów i barek desantowych pod ogólnym dowództwem brytyjskiego admirała Bertrama Ramsaya dostarczyło na francuski brzeg w sumie 7 dywizji piechoty, które były dodatkowo wspomagane przez pododdziały pancerne i jednostki sił specjalnych (dwa bataliony amerykańskich rangersów oraz dwie brygady brytyjskich komandosów).
Lądowanie zostało przeprowadzone na plażach oznaczonych kryptonimami: „Utah” (amerykańska 4 DP), „Omaha” (amerykańskie 1 i 29 DP), „Gold” (brytyjskie 49 i 50 DP), „Juno” (kanadyjska 3 DP) i „Sword” (brytyjska 3 DP). Na większości z nich nie napotkano silnego oporu. Wyjątkiem była 5-kilometrowa plaża „Omaha”, na której straty były poważne (około 3 tysięcy żołnierzy). Wpływ na to miało między innymi rozmieszczenie niemieckich stanowisk ogniowych na wysokich klifach, skąd mogły swobodnie panować nad plażą oraz fakt, że czołgi, które w pierwszej fali miały wspomóc nacierającą piechotę, w większości zatonęły lub zostały zniszczone przed wydostaniem się na ląd.
Uczestniczące w niej polskie okręty działały w dwóch zespołach: krążownik ORP „Dragon” oraz niszczyciele ORP „Ślązak” i ORP „Krakowiak” na wschodnim skrzydle lądowania, zaś niszczyciele ORP „Błyskawica” i ORP „Piorun” (w składzie brytyjskiej 10 flotylli) osłaniały działania desantowe od zachodu.
Polacy zwalczali artylerię nadbrzeżną przeciwnika, wspierając walczących na lądzie piechurów. 8 czerwca krążownik ORP „Dragon” zniszczył co najmniej 6 czołgów w okolicy Varaville. 7 lipca okręt ten został trafiony przez „żywą torpedę”. Poległo 37 marynarzy, 14 odniosło rany. Wobec ciężkiego uszkodzenia ORP „Dragon” wkrótce potem osadzono na dnie jako element falochronu sztucznego portu. Dzień wcześniej załoga ORP „Ślązak” wzięła do niewoli operatora „żywej torpedy”.
W miejsce zniszczonego „Dragona” władze brytyjskie przekazały krążownik HMS „Danae”, który otrzymał nazwę ORP „Conrad”.
W tym czasie znaczne sukcesy odniosły ORP „Błyskawica” i ORP „Piorun”.
W nocy z 8 na 9 czerwca angielsko-kanadyjsko-polski zespół stoczył u wybrzeży Bretanii pod Ushant zwycięską bitwę z czterema niszczycielami wroga, z których dwa zostały zatopione (jeden wspólnie przez „Błyskawicę” i angielski okręt).
Niszczyciele ORP „Piorun” i HMS „Ashanti” po północy (z 13 na 14 czerwca) stoczyły walkę z zespołem 7 trałowców wroga koło wyspy Jersey. Wstarciu alianckie niszczyciele zatopiły 3 okręty, a dalsze 3 uszkodziły.
15 lipca razem z angielskim niszczycielem HMS „Tartar” i kanadyjskim „Haida” ORP „Błyskawica” rozgromiła konwój nieprzyjaciela koło Ile de Croix, zatapiając 2 statki i 1 eskortowiec. Następnie polski okręt dostarczał broń i zaopatrzenie dla francuskiego ruchu oporu.
Ostatnią zwycięską walkę morską stoczył w nocy z 25 na 26marca 1945 r. u wybrzeży Holandii niszczyciel ORP „Krakowiak”. Wspólnie z norweskim niszczycielem „Arendal” i brytyjską fregatą „Rion” rozbił grupę niemieckich ścigaczy, starających się zaatakować aliancki konwój. Wwyniku walki Kriegsmarine straciła 2 ścigacze.
Już po zakończeniu wojny niszczyciele ORP „Błyskawica”, „Piorun” i „Krakowiak” wzięły udział w niszczeniu niemieckich okrętów podwodnych, stanowiących aliancką zdobycz wojenną („Operation Deadlight”).
Działając w oparciu o bazy brytyjskie okręty Polskiej Marynarki Wojennej przebyły 1213 tys. mil morskich, zniszczyły 7 okrętów nawodnych i 2 podwodne oraz 39 statków transportowych wroga na pewno, strąciły 20 samolotów. W czasie działań poległo bądź zmarło 460 marynarzy.
Jak zauważył brytyjski historyk cytowany przez polskiego marynistę Jerzego Pertka, „Ze wszystkich flot Zjednoczonych Narodów żadna nie walczyła lepiej w warunkach najwyższych trudności operacyjnych jak Polska Marynarka Wojenna”.
Żródło: media/ fot. wikipedia
The post Pod polską banderą na morzach i oceanach appeared first on Polski Portal Morski.
Więcej przeczytasz na stronie Polski Portal Morski pod linkiem: Read More